Risico's aanschaf voor interieur vaak onderschat

dinsdag 27 oktober 2015 14:42 Economie

Dit is een origineel bericht van CBW-erkend

27 oktober 2015 - Maar liefst driekwart van de Nederlanders van 18 t/m 65 jaar doet minimaal een keer per jaar een nieuwe investering in het interieur. Deze consumenten zijn over het algemeen goed geinformeerd als het gaat om de verschillende prijzen van producten in woonwinkels, zo blijkt uit onderzoek. Wat zij echter onderschatten, zijn de risico's op het gebied van aanbetalingen, annuleringen, levertijden, leveringen, vervoer en bijvoorbeeld garanties. Een CBW-erkende woonwinkel komt hierin tegemoet.

De cijfers op een rij

Onafhankelijk onderzoek, uitgevoerd door Kien in opdracht van CBW-erkend toont aan dat bijna vier op de tien consumenten bij de aanschaf voor het interieur wel eens een product ontving dat niet voldeed aan de verwachtingen. Bijvoorbeeld vanwege de tegenvallende afwerking, beschadiging of onveiligheid. De teleurstelling heeft er vooral mee te maken dat het gaat om duurzame artikelen met een hoge aanschafprijs, waarbij waarde wordt gehecht aan het advies van de verkoper. Ook deed een op de tien consumenten ooit een aanbetaling voor een interieurproduct bij een winkel die voor levering failliet is gegaan. Een derde hiervan was toen meer dan 500 euro kwijt. Verder is ruim een derde van de onderzochte doelgroep bij de aanschaf van een interieurproduct weleens in conflict geraakt met de verkopende partij. Voor twee op de tien is het conflict opgelost, maar niet naar tevredenheid. Een op de tien zegt dat het conflict nooit is opgelost. Ten slotte blijkt uit het onderzoek dat ruim vijf op de tien langer dan gepland moest wachten op de levering.

Drie extra CBW-garanties

Dergelijke problemen zijn te ondervangen, door een aankoop te doen bij een CBW-erkende woonwinkel (meubels, keukens, vloeren, badkamers, gordijnen, zonwering, en dergelijke). Wie hiermee zakendoet, is verzekerd van een drietal extra garanties bovenop de wettelijke garanties. Hierdoor zijn consumenten extra goed beschermd en zeker van hun aankoop. De drie garanties zijn een driejarige (afbouwende) productgarantie, een aanbetalingsgarantie en onpartijdige klachtenafhandeling. De garantieregeling wordt alleen verleend aan winkels die zijn aangesloten bij INretail, de grootste branchevereniging voor retail non-food.