Mazda RX-VISION | Mazda


Mazda presenteert vandaag op de Tokyo Motor Show 2015 een wereldpremiere in de vorm van de RX-VISION, een nieuwe sportauto in concept fase. Het model is voorzien van een nieuwe generatie rotatiemotor onder de naam SKYACTIV-R. Ondanks de moderne look belichaamt de nieuwste creatie van Mazda
duidelijk de huidige lijn van de autofabrikant. De designers van Mazda hebben hun uiterste best gedaan om de sportautogeschiedenis van de onderneming in deze concept car te vereeuwigen. Ook het allereerste productiemodel met rotatiemotor, de Cosmo Sport 110S, is op de stand te bewonderen,
naast de Mazda Koeru, de crossover SUV concept car die z'n wereldprimeur beleefde op de IAA in Frankfurt, midden september.

Mazda's visie - continu de uitdaging aangaan

Gedurende zijn bestaan is Mazda geen uitdaging uit de weg gegaan. Door met conventies te breken en uitdagingen aan te gaan die anderen voor onmogelijk hielden, heeft Mazda de grenzen continu verlegd, zelfs als daarbij lastige problemen dienden te worden opgelost en er hordes genomen moesten
worden. Het ultieme voorbeeld van deze bijzondere aanpak is de rotatiemotor, die Mazda doorontwikkelde tot hij geschikt was voor productiemodellen. De ingenieurs gingen met een enorme vastberadenheid aan de slag om iets te realiseren dat onmogelijk werd geacht. Deze geestdrift om steeds maar
weer de uitdaging aan te gaan heeft nooit aan kracht verloren, zoals blijkt uit de ontwikkeling van de SKYACTIV-technologie.

Het onmogelijke uitdagen - de ontstaansgeschiedenis van de rotatiemotor

Het verhaal van Mazda en de rotatiemotor begon in 1961. In die tijd begon in Japan de massamotorisering eindelijk op gang te komen na de moeilijke naoorlogse periode. De autoverkopen stegen in rap tempo.Er waren duidelijke signalen dat de concurrentiestrijd onder autofabrikanten aan het
verhevigen was, waardoor de reorganisatie in de industrie versnelde en steeds meer autofabrikanten samenwerkingsverbanden aangingen. In deze omgeving diende een jong bedrijf als Mazda lastige keuzes te maken om zijn unieke karakter op de best mogelijke manier te etaleren en zo zijn
onafhankelijkheid te behouden.Ondertussen werd er in de auto-industrie al veelvuldig gesproken over de rotatiemotor, die als ideale motor voor de toekomst werd gezien. Tsuneji Matsuda, president van Toyo Kogyo (het tegenwoordige Mazda) bracht indertijd een persoonlijk bezoek aan het
hoofdkantoor van NSU Motorenwerke AG in West-Duitsland, waar de rotatiemotor was ontwikkeld en tekende een contract voor technische samenwerking. Het doel was om een onbekende nieuwe technologie te commercialiseren en zodoende onder de aandacht te brengen bij een breed publiek en een imago op
te bouwen als fabrikant die technische vooruitgang hoog in het vaandel had staan. Het was een bijzonder spannend avontuur, waarbij Mazda zijn merkidentiteit verbond aan een grote uitdaging. Bij Mazda had men het gevoel dat men met de ontwikkeling van de rotatiemotor een grote stap zou kunnen
maken en zichzelf op de kaart zou kunnen zetten als een unieke, onafhankelijke autofabrikant. De daadwerkelijke ontwikkeling van de motor bleek echter bijzonder lastig te zijn. De 47 ingenieurs, die zich op de R&D-afdeling bezighielden met de rotatiemotor, moesten een aantal lastige hordes
nemen, zoals het probleem van de slijtagesporen binnenin de rotorbehuizing als gevolg van de frictie, die werd veroorzaakt door het op hoge snelheid ronddraaien van de rotor. Desondanks weigerden de ingenieurs om compromissen te sluiten, ze bleven elke mogelijkheid bekijken en uiteindelijk kon
de rotatiemotor op de markt worden gebracht.Het eerste productiemodel ter wereld dat werd aangedreven door een rotatiemotor met twee rotors luisterde naar de naam Cosmo Sport en debuteerde op 30 mei 1967. De introductie van 's werelds eerste productiemodel dat werd aangedreven door een
rotatiemotor met twee rotors vormde een belangrijke stap voorwaarts in de autogeschiedenis. In het daaropvolgende jaar voltooide de Cosmo Sport de Marathon De La Route 1968, een maar liefst 84 uur durende langeafstandsrace op de befaamde en beruchte Nuerburgring. Door de drieenhalve dag
durende non-stop race te voltooien en als vierde overall te finishen, bewees de Cosmo Sport dat de rotatiemotor uitstekende prestaties leverde en bijzonder duurzaam was. De Cosmo Sport was het product van de onvermoeibare inspanningen van de ingenieurs, die elke tegenslag en elk obstakel
wisten te overwinnen. Diezelfde ingenieursgeest leeft nog steeds voort bij Mazda, dat nieuwe uitdagingen blijft aangaan om de rotatiemotor verder door te ontwikkelen.

Evolutie van de rotatiemotor effent de weg naar een nieuw tijdperk

Na de lancering van de Cosmo Sport in 1967 bleef Mazda modellen introduceren die werden aangedreven door de rotatiemotor. Voorbeelden hiervan zijn de Familia Rotary, de Luce Rotary Coupe, de Capella Rotary (RX-2 buiten Japan) en de Savanna (RX-3). Gebeurtenissen in dezelfde periode, zoals het
Amerikaanse congres dat in 1970 haar goedkeuring gaf aan de Clean Air Act Extension (de zogenaamde `Muskie Act') en de oliecrisis van 1973, zorgden ervoor dat er vraag was naar een grotere milieuvriendelijkheid en een lager brandstofverbruik. Daardoor moest Mazda enkele nieuwe grote
uitdagingen aangaan. Mazda was de enige fabrikant die de rotatiemotor doorontwikkelde voor toepassing in serieproductie en de ingenieurs lieten zien over genoeg moed en creativiteit te beschikken om grote stappen te kunnen zetten op het gebied van emissie en verbruik. Dit gebeurde mede omdat
men zich verantwoordelijk voelde voor deze technologie, maar ook om loyaliteit te tonen richting de klanten en liefhebbers van het merk. In 1978 verscheen de sportauto Savanna RX-7 (in ons land simpelweg RX-7 geheten), die onmiddellijk een hit werd. De aanzienlijke verlaging van het
brandstofverbruik, die bij het Phoenix Project * werd gerealiseerd, stond symbool voor de comeback van de rotatiemotor. Vanwege zijn aantrekkelijke design en de goede prestaties die zijn krachtige rotatiemotor leverde verscheen de Savanna RX-7 ook aan de start bij tal van autosportevenementen.
Verder stond hij hoog in aanzien omdat het een sportwagen was die snel, duurzaam en zuinig was. De lancering van de RX-7 blies de rotatiemotor nieuw leven in en als de spreekwoordelijke feniks die uit de as herrijst, was het een eerste stap richting een nieuw tijdperk.In de daaropvolgende
jaren werd de rotatiemotor continu doorontwikkeld om een hoger vermogen en een lager verbruik te bewerkstelligen, waarbij zaken als turbotechniek, een derde rotor en andere technische vorderingen werden geintroduceerd. Dit was mede het gevolg van de ervaringen die met deze technieken waren
opgedaan in de autosport. In 1991 wist de door een 700 pk sterke rotatiemotor met vier rotors aangedreven Mazda 787B de 24 Uur van Le Mans op zijn naam te schrijven, als eerste en nog steeds enige Japanse automerk.Deze overwinning was de kroon op het werk na 18 jaar deel te hebben genomen aan
de meest intensieve langeafstandsraces, waar maximale prestaties werden gevraagd.Na enkele jaren sloeg Mazda een nieuwe weg in toen het eind jaren `90 onderdeel ging uitmaken van de Ford Group. De rotatiemotor werd van groot belang geacht bij de reorganisatie van het merk Mazda. Anders gezegd,
deze motor was van grote symbolische waarde voor het merk.In 2003 lanceerde Mazda onder de naam `Renesis' de nieuwe generatie rotatiemotor, waarbij de kwaliteiten van de rotatiemotor, compacte afmetingen, een laag gewicht en een hoog prestatieniveau, naar een hoger plan werden getild. Mazda
combineerde de dynamische prestaties van de Renesis-motor met een opvallend sportwagenuiterlijk. Het resultaat: de RX-8, een vierdeurs, vierpersoons sportauto.

De ziel van het merk Mazda

Voor Mazda staat de historie van de rotatiemotor gelijk aan de ontwikkeling die het merk doormaakte als onafhankelijke autofabrikant, die nog altijd unieke concepten op de markt brengt.De rotatiemotor is dan ook niet simpelweg zomaar een motor in het Mazda-gamma. Hij representeert de ziel van
het merk en hij symboliseert de onvermoeibare pioniersgeest en creativiteit die het merk gedurende zijn bestaan heeft geetaleerd. Mazda is de enige autofabrikant ter wereld die nog werkt aan de doorontwikkeling van de rotatiemotor. Het is nog altijd een unieke technologie die zijn gelijke niet
kent. En dat is exact de reden waarom Mazda de uitdaging blijft aangaan om hem door te ontwikkelen. Uitdagingen aangaan zit in het DNA van Mazda en men kan zonder overdrijving stellen dat het feit dat de fabrikant de ene na de andere uitdaging aangaat de reden is dat het merk is uitgegroeid
tot wat het vandaag de dag is. In 2011 brak Mazda wederom met alle tradities en veranderde het de conventionele denkwijze over verbrandingsmotoren door elk aspect van de wijze waarop auto's worden ontwikkeld opnieuw te definieren met behulp van de SKYACTIV-technologie. Overtuigd als het merk
was van de technische mogelijkheden gooide Mazda alles in de strijd om op zijn geheel eigen wijze de grenzen te verleggen. De vastberaden pioniersgeest waarmee door de jaren heen de rotatiemotor werd doorontwikkeld, vormt ook vandaag de dag nog een belangrijk onderdeel van het merk Mazda.

Concept van sportauto met rotatiemotor

Een toekomstvisie die de ziel van het merk Mazda in zich draagt

Mazda heeft zichzelf ten doel gesteld om auto's te bouwen die puur rijplezier bieden, zodat ze een ware partner van de klant worden en het autorijden leuker maken. Dat spoort Mazda aan om af te wijken van het traditionele denken en de grenzen te verleggen om auto's te bouwen die aansluiten op
de unieke visie van het merk. Mazda is de enige autofabrikant ter wereld die de rotatiemotor met succes op de markt heeft gebracht en op grote schaal heeft geproduceerd. Het is een symbool van de onvermoeibare pioniersgeest van het merk en het is tevens de ziel van het merk Mazda: deze motor
representeert de unieke en innovatieve technologie waarmee het merk zichzelf op de kaart heeft gezet en zorgt voor een hechte band tussen Mazda en zijn klanten. Daarom wordt er ook nu nog gewerkt aan de ontwikkeling van de rotatiemotor, ook al levert het merk op dit moment geen model met een
dergelijke krachtbron.De sportauto concept Mazda RX-VISION wordt niet alleen aangedreven door de nieuwe generatie SKYACTIV-R rotatiemotor, hij beschikt ook over wat Mazda beschouwt als het ultieme design voor een sportauto: een voorin geplaatste motor en achterwielaandrijving. De RX-VISION,
die in Tokyo zijn wereldpremiere beleeft, vormt een visie op de toekomst, die over de ziel van het merk Mazda beschikt.

Unieke proporties met dank aan het Kodo-design en de rotatiemotor

De RX-VISION is voorzien van de prachtige proporties van een achterwielaangedreven sportauto met voorin geplaatste motor en het kan niets anders dan een Mazda zijn. De styling is modern, maar de auto oogt tegelijkertijd historisch verantwoord en authentiek. Hij brengt Mazda's complete
sportautogeschiedenis samen. De lange en brede carrosserie, de korte overhang voor en achter en het gedrongen ogende dak maken het model onmiddellijk herkenbaar als een sportauto. Die indruk wordt versterkt door de geringe hoogte en de bijzonder lage motorkap, wat gerealiseerd kon worden
dankzij de compacte en lichtgewicht SKYACTIV-R rotatiemotor van de volgende generatie. Het resultaat: werkelijk unieke proporties. De designers stelden zichzelf ten doel om alles achterwege te laten dat niet strikt noodzakelijk was en wisten zodoende een dynamische en indrukwekkende
uitstraling te realiseren.Het hoogstaande vakmanschap van Mazda's befaamde prototypebouwers heeft gezorgd voor reflecties die beweging uitstralen en zodoende de kern van de Kodo-designtaal weergeven, zonder gebruik te maken van karakterlijnen of vergelijkbare zaken. Het model oogt elegant en
bijzonder levendig, doordat hij anders oogt als je de kijkhoek ook maar iets verandert. De speciale rode lakkleur benadrukt het energieke design en het contrast tussen licht en donker waarover de RX-VISION beschikt. Doordat sommige designelementen verwijzen naar sportauto's van Mazda uit het
verleden, etaleert de RX-VISION Mazda's onverminderde passie voor de sportieve auto.Voor het interieur streefde het designteam naar een simpele en toch krachtige uitstraling, gekoppeld aan het gevoel van ambachtelijk vakmanschap en een verfijnde mechanische aanblik. De hightech ogende
instrumenten geven het dashboard een echte machine-uitstraling, wat in combinatie met het eenvoudige instrumentenpaneel en de lederen bekleding met zadelmotief op de tunnelconsole voor een interieursfeer zorgt die zich kenmerkt door de warme uitstraling van vakmanschap en kwaliteit en toch een
zekere spanning opwekt.

Volgende generatie SKYACTIV-R rotatiemotor richt pijlen op toekomst

Om de ideale verbrandingsmotor te realiseren is Mazda teruggekeerd naar de tekentafel om de SKYACTIV-G benzinemotor en de SKYACTIV-D diesel volledig nieuw te ontwikkelen. Ook nadat in 2012 de productie van de RX-8 werd beeindigd bleef het merk werken aan de doorontwikkeling van de
rotatiemotor. Deze motor van de volgende generatie heeft de naam SKYACTIV-R gekregen, een naam die duidelijk maakt dat hij over de meest geavanceerde technologie beschikt en die tevens verwijst naar het feit dat bij de ontwikkeling dezelfde ambitieuze doelen zijn gesteld als bij de
ontwikkeling van de andere SKYACTIV motoren en techniek. Die doelen hadden vooral betrekking op het verbeteren van de drie aandachtspunten bij rotatiemotoren: brandstofverbruik, emissies en betrouwbaarheid.

Specificaties Mazda RX-VISION

Aantal zitplaatsen 2
Lengte x breedte x hoogte 4.389 x 1.925 x 1.160 mm
Wielbasis 2.700 mm
Motor SKYACTIV-R
Aandrijflijn Motor voorin, achterwielaandrijving
Bandenmaat voor: 245/40R20 / achter: 285/35R20
Wielmaat voor: 9,5J / achter: 11J



*Phoenix Project in 1974, met als doel het brandstofverbruik van de rotatiemotor in vijf jaar te verlagen met 40%. Na vijf jaar werd er 50 % behaald.