Daling bijstand in gemeente Echt-Susteren


De werkloosheid in Nederland stabiliseert, maar de bijstand blijft stijgen, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Over heel Nederland is de bijstand in 2014 met 5,0% gestegen Dat is echter niet het geval in de gemeente Echt-Susteren. In de gemeente is de bijstand in 2014 namelijk gedaald met
4,8%. In 2014 zijn ruim 200 mensen uit de bijstand gestroomd. Daarmee staan we als gemeente in de top drie (op plek twee) van middelgrote gemeenten in Nederland, vlak achter de gemeente Epe.

Tegen de trend in

Waar hebben we die daling aan te danken? "Aan het samenspel tussen onze consulenten en de bijstandsgerechtigden", aldus wethouder Geert Frische. De consulenten van sociale zaken weten in hun aanpak de transformatiegedachte uit te dragen en over te brengen op inwoners die op zoek zijn naar
werk. We leiden onze consulenten ook op en sturen op het principe: "ken je klant, zie je klant en stuur je klant". Vanuit de kennis van de klant kan de consulent de beste ondersteuning bieden bij de zoektocht naar werk.

Daarnaast zetten we ook sterk in op handhaving. Dat betekent dat we al direct bij het eerste contact kijken naar mogelijk misbruik of fraude, maar ook of iemand bij ons wel aan het juiste adres is: is er een voorliggende andere voorziening of kunnen we iemand al direct naar werk begeleiden.

Werk creeren

Als gemeente zetten we ons ook in om werk te maken, zodat we mensen ook werk of werkervaring kunnen bieden. Dat doen we bij werkgevers in de hele regio in samenwerking met onder andere het Werkgeversservicepunt en re-integratiebureaus. Maar ook door projecten waar mensen met een grote afstand
tot de arbeidsmarkt de nodige ervaring kunnen opdoen zoals het Serviceteam Echt-Susteren. We helpen de mensen van het Serviceteam werkervaring op te doen. In ruil daarvoor doen zij iets terug voor de maatschappij, door hand en spandiensten in het buitengebied te verrichten en zwerfafval op te
ruimen. En het werkt. Het afgelopen jaar is maar liefst 60% van het Serviceteam doorgestroomd naar regulier werk. Dankzij de korte lijnen met organisaties zoals Menswel kunnen we mensen met een afstand sneller aan de slag helpen.

De komst van grote ondernemers in onze gemeente, zoals Action, zorgt voor werkgelegenheid en biedt ons kansen om potentiele werknemers beter te kunnen matchen aan deze werkgevers. "We zetten ook hoog in op social return. Bij iedere aanbesteding worden afspraken gemaakt om bij projecten ook
mensen zonder werk in te zetten en te laten profiteren van het aan te besteden werk. Ook daarmee boeken we goede resultaten, zeker in vergelijking met vergelijkbare gemeenten", vertelt Frische.

Maatwerk biedt kansen

"We kiezen voor een intensieve manier van werken: focussen op de klant en staan voor de gezamenlijke aanpak, die veel maatwerk vergt, en dat blijkt te werken", zo vertelt Frische, "dat doen we al enkele jaren zo". De klant staat centraal. We geven de klant vertrouwen en begeleiding, maar daar
verwachten we als gemeente wel iets voor terug. De klant moet zelf aan de slag om werk te vinden en krijgt daarbij waar nodig, op maat, aangepaste ondersteuning van de consulent. De consulenten zijn regelmatig in gesprek met de klanten om mee te denken en bij te sturen indien nodig. Ook
inburgeraars worden aan werk geholpen in Echt-Susteren, waar nodig met hulp en inzet van een medewerker inburgering. Geert Frische vervolgt: "Onze aanpak is succesvol, omdat we merken dat mensen die we aan werk hebben geholpen in de meeste gevallen niet terug in onze systemen komen".

Werk aan de winkel

"We hebben het terugbrengen van de bijstand hoog op onze agenda staan. Ook in 2015 verwachten we, tegen de trend in, een verdere afname van de bijstand in onze gemeente, en blijven we proberen onze werkwijze continue te verbeteren", legt de wethouder uit. De gemeente werkt in dit jaar meer op
afspraak en het plan is er om op korte termijn in huis sollicitatietrainingen te gaan verzorgen. Ander actiepunt is het opbouwen van een nauwere samenwerking met welzijnsorganisaties en zorgpartners om vooral klanten met een grote afstand tot werk nog beter te kunnen begeleiden.