Geslaagd voor zelfevaluatie reisdocumenten en persoonsgegevens


Laatste update: 28 oktober 2015.

Wij en buurgemeente Maasdriel hebben de kwaliteit en de veiligheid van het uitgifteproces van reisdocumenten en de inrichting, werking en beveiliging van de persoonsgegevens van onze inwoners op orde.

Dat blijkt uit de zelfevaluatie die we hiervoor jaarlijks uitvoeren. Op het onderdeel reisdocumenten scoort gemeente Maasdriel 97% en Zaltbommel 92%, op het onderdeel Basisadministratie Registratie Personen scoort Maasdriel 92% en Zaltbommel 94%. Burgemeesters Van Kooten van gemeente Maasdriel
en Van den Bosch van gemeente Zaltbommel zijn zeer te spreken over het feit dat de scores hoog zijn en in een stijgende lijn zitten: 'Ons doel is elk jaar weer te verbeteren, steeds een stapje dichter naar 100%'.

Reisdocumenten

Het onderdeel Reisdocumenten gaat bijvoorbeeld over de fysieke beveiliging en de uitgifte van de documenten. Worden de paspoorten en ID-kaarten netjes in een kluis met een code bewaard? En worden de reisdocumenten op de juiste manier uitgegeven? Beide hopen we volgend jaar op een nog betere
score door vaker tussentijdse controles en rapportages uit te voeren.

Basisadministratie Registratie Personen

Het tweede onderdeel gaat over de gegevens van inwoners van de gemeente. In de BRP staan onder andere gegevens over naam, woonadres, geboorte, verhuizing, huwelijk en kinderen. Een goede score krijgt een gemeente als de voorschriften uit de Wet Basisregistratie Personen goed nageleefd wordt.
Het gaat bijvoorbeeld om een goede beveiliging van gegevens zodat er geen onrechtmatig gebruik van gemaakt kan worden. En of medewerkers discreet en integer met de gegevens van inwoners omgaan. Wij verbeteren in 2016 de score door nog alerter te zijn op aanvullende bewijsstukken. Maasdriel
gaat periodiek controleren of briefadreshouders nog steeds geen woonadres hebben.

Zelfevaluatie

Sinds 2014 evalueren gemeenten zelf met behulp van een vragenlijst hun score voor de processen en informatiebeveiliging van reisdocumenten en persoonsgegevens. Dat heet de Zelfevaluatie. De Zelfevaluatie levert een rapport op dat niet alleen aangeeft wat er goed gaat, maar geeft ook
verbeterpunten aan. Die verbeterpunten pakken beide gemeenten op om het komende jaar weer een betere score neer te zetten. Gemeenten sturen hun evaluatierapport naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en naar het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Elk jaar checken zij
steeksproefsgewijs 35 gemeenten. Voorheen controleerde het Ministerie van Binnenlandse Zaken de stand van zaken bij alle gemeenten met een driejaarlijkse audit.