Reactie gemeente Stichtse Vecht op nieuws '130 op A2'


Reactie gemeente Stichtse Vecht op nieuws '130 op A2'

Wethouder verkeer Pieter de Groene:

28 oktober 2015 - "Of een snelheidsverhoging naar 130 km per uur 's avonds en 's nachts op de A2 mag, ligt op dit moment nog onder de rechter. Gemeentes en bewonersgroepen tekenden beroep aan tegen het besluit van de Minister om 's avonds en 's nachts de snelheid te verhogen. We verwachten
daarover binnenkort een uitspraak. Dit plan loopt daarop vooruit, en dat is bijzonder teleurstellend. Laat eerst de rechter nu eens een uitspraak doen.

Motivatie in het plan is vooral de onduidelijkheid van verschillende snelheidslimieten, dan kun je ook alles naar 100 km per uur bijstellen, zoals destijds is afgesproken. De gedeeltelijke verhoging veroorzaakt juist de verwarring. Ik begrijp dat mensen zo snel mogelijk van Amsterdam naar
Utrecht willen en vice versa. Maar je moet ook rekening houden met de leefomgeving van mensen die daar wonen. Het gaat ook maar om een kleine 2 minuten tijdswinst.

Harder rijden heeft bewezen nadelige effecten op natuur en gezondheid. Je leeft gewoon minder lang. Dat zijn bewezen, harde feiten. Niet zonder reden verlaagde het Rijk bij de verbreding van de A2 de maximumsnelheid bewust van 120 naar 100 km per uur. De milieueffecten waren anders
onaanvaardbaar groot, omdat de verbrede A2 meer verkeer aantrekt en uitnodigt tot harder rijden.

In het zogenaamde wegaanpassingsbesluit (WAB) werd de snelheid van 100 km per uur expliciet opgenomen. Afspraak is afspraak zou je zeggen. Al binnen 8 maanden werd er getornd aan de afspraken. Onder veel inwoners heerst daarom het gevoel van onrechtvaardigheid. Hen werd in een prachtige folder
een situatie voorgespiegeld, van 120 naar 100. De betrouwbaarheid van de overheid loopt daarmee onder inwoners een zware deuk op. Inwoners voelen zich slachtoffer van een politiek paradepaardje dat makkelijk scoort.

De minister gebruikt de verminderde uitstoot van gesubsidieerde schonere auto's als argument om harder te rijden. De subsidies zijn bedoeld voor een gezonder leefklimaat voor NL dat steeds meer onder druk staat. Daarnaast is een onderbelicht punt in de voorlichting en dus onbekend bij veel
mensen, dat bij een snelheidsverhoging van 100 naar 130 de uitstoot van stikstof onevenredig hard omhoog gaat.

Ook vanwege de Urgenda-zaak en de nu spelende schandalen over het gesjoemel met emissietesten, verbaast het plan ons. De rechter bepaalde recentelijk dat de Nederlandse regering meer moet doen om broeikasgassen terug te dringen. Een lagere maximumsnelheid wordt door experts genoemd als een van
de meest voor de hand liggende oplossingen. Dit staat haaks op het nieuwe plan van regeringspartijen om de maximumsnelheid permanent van 100 km per uur naar 130 km per uur op te schroeven."