Orchidee op de Bloemenagenda: Klassieke en elegante luxe


29 oktober 2015

Orchidee op de Bloemenagenda: Klassieke en elegante luxe

De orchidee staat op de Bloemenagenda. Dit zorgt de komende tijd voor veel belangstelling vanuit de Europese consument. Telers spelen hier met hun activiteiten gretig op in.

Floraholland Orchidee

De herfst is in volle gang, koning winter klopt af en toe al aan de deur. Een periode waarin een klassieke, luxe, exotische bloem als de orchidee ons interieur extra feestelijkheid en uitstraling biedt. Daarom staat de orchidee van week 45 tot en met 48 op de Bloemenagenda.

Symboliek

De elegante schoonheid van de orchidee staat symbool voor zuivere vriendschap. Haar exotische luxe uitstraling wordt vertaald in de merkbelofte 'Orchids for Love'.

Historie

(Snij)orchideeen bestaan uit de botanische families Cymbidium, Phalaenopsis, Vanda, Cattleya, Paphiopedilum, Dendrobium en Oncidium; allemaal klassieke schoonheden. Oorspronkelijk komt de orchidee uit Mongolie, daar kwam de plant al zo'n 120 miljoen jaar geleden voor. Inmiddels gedijt ze
overal (behalve in de poolgebieden) en dat geldt voor binnen ook: de orchidee past in ieder interieur.

Gebruik

Orchidee is enorm populair als luxe bruidsbloem. Als hoofdbloem in een luxe boeket tilt ze het gehele boeket naar een hoger niveau. De stoere, krachtige bloem is lang houdbaar en biedt zo veel waar voor haar geld.

Beschikbaar in de zeven hoofdkleuren: groen, wit, roze, geel, rood, bruin en paars is de orchidee voor alle doeleinden te gebruiken. Ook zijn er veel kleurnuances beschikbaar, pasteltinten; alle kleuren van de regenboog. Grootbloemige en kleinbloemige soorten. Als losse tak(ken)in vazen, een
tak in een porseleinen Chinese vaas, als takken in uitbundige boeketten, kortere takken, losse bloemen in tafelstukjes, in een drijfschaal, te veel om op te noemen. In korte tijd maak je met weinig materiaal een chique en tonend boeket.

De Bloemenagenda inspireert

In de Bloemenagenda 2015 staan vijftien bloemen, gesorteerd op het seizoen waarin ze verkrijgbaar zijn en wanneer ze actueel zijn in de perceptie van de consument. De agenda vertelt het verhaal van de bloem, biedt inspiratie en bijzondere beelden. De consument vindt de bloem in de agenda op
www.mooiwatbloemendoen.nl en kan de content delen via Pinterest, Twitter en Facebook.

Welke commerciele activiteiten staan er op stapel?

* Bloemistenwedstrijd van 10 oktober tot 9 november. Bloemisten zijn uitgedaagd, bloemwerk met Cymbidium te maken in de prijsklasse tot EUR 35,= verkoopprijs. De winnaar krijgt met zijn/haar team een masterclass door Desiree Glasbergen op een nog nader af te stemmen datum. In week 47 wordt
de winnaar bekend gemaakt.
* Win-actie Halloween met verpakt concept in samenwerking met Prins Orchidee. Via Facebook vindt een Halloween Like & Win actie plaats met een concept van Prins Orchidee. Later dit campagnejaar volgen meer win-acties in samenwerking met By Orchids en Cymbi Centre
* Bruidsmagazine 'The story of Love', in samenwerking met amaryllis en freesia. Dit magazine wordt tijdens de Trade Fair Aalsmeer en het Cultra Event onder de aandacht gebracht. Het magazine wordt verspreid onder 6.000 bloemisten en groothandelaren/Cash and Carry's in Nederland, Duitsland en
Engeland. Digitale verspreiding gaat ook via www.bruidenbruidegom.nl en www.facebook.com/Snijorchidee, www.facebook.com/Schnittorchideen, www.facebook.com/AmaryllisInfo, www.facebook.com/AmaryllisinfoDe, www.facebook.com/Freesiainfo en www.facebook.com/FreesiainfoUK
* In Robs' Grote Tuinverbouwing van 21 november 2015 komt de orchidee uitgebreid voor het voetlicht.

Ook de ketenpartners brengen de chrysant voor het voetlicht:

* Bloemenbureau Holland en VBW verleiden de consument met informatie over de orchidee, via www.mooiwatbloemendoen.nl en de communicatiemiddelen van 'Mijn Bloemist'
* de VBW besteedt extra aandacht aan de orchidee in haar bloemistencommunicatie en in 'Mijn Bloemist'

* www.mooiwatbloemendoen.nl