Lichte groei verwacht in reismarkt 2016

Lichte groei verwacht in reismarkt 2016

Het veldwerk van NBTC-NIPO Research voor het jaarlijkse onderzoek naar vakantiegedrag is in volle gang. Directeur Ad Schalekemap gaf bij persbijeenkomst Travel Pressentation de verwachting dat 2016 de reismarkt een lichte groei zal meemaken. 2015 zal als een jaar van stabilisatie de boeken ingaan na daling in 2013 en 2014. "De invloed van de crisis is in volume nog sterk meegevallen. Het is niet zoals bij de auto- of huizenmarkt ingestort.* Verrassing: Nederland is ook voor de Nederlanders een geliefde bestemming. Deze vakanties worden zeker niet gewaardeerd als een mindere vakantie ten opzichte van een korte reis naar het buitenland.

Vooruitlopend op haar jaarlijks grootschalig onderzoek over de vakantie intentie van Nederlanders in december, verwacht NBTC-NIPO Research dat voor 2016 weer een kleine stijging van het aantal vakanties is te voorzien. Dit is een positieve ontwikkeling na de daling in 2013-2014 en verwachte stabilisatie van het aantal vakanties van Nederlanders in 2015. Meestal betekenen deze uitspraken in de praktijk dat een groei van 1 tot 3% behaald wordt.

Schalekamp herhaalde de grote invloed van internet voor de vakantiemarkt. Bij 81% van alle vakanties wordt deze via internet (website of e-mail) geboekt.

Extra boekingen n vertrek groeien

De positie van het internet als boekingskanaal is snel gegroeid en is vooral zichtbaar in reserveringen voor hotels en vliegtickets. In vier jaar is dit bijna 10% gestegen. In 2014/2015 is er vooral een groter aandeel van boekingen via laptop en tablet. Daarnaast worden steeds meer

reserveringen nog tijdens de reis gemaakt. Op dit moment worden van bijna 2 miljoen vakanties n vertrek delen van de reis geboekt, zoals hotelovernachtingen.

Sterke groei samengestelde vakantie

Een andere ontwikkeling is de opkomst van de samengestelde vakantie, waarbij vervoer en accommodaties los van elkaar zijn geboekt. In 11 jaar is dit aantal vrijwel verdrievoudigd tot bijna drie miljoen. Dit betreft met name buitenlandse hotelvakanties per vliegtuig die relatief kort voor

vertrek worden geregeld.

Vakantietrends: vaker en luxer

Het NBTC-NIPO constateert een aantal trends in vakanties over de afgelopen 10 jaar. Dit zijn:

1 Nederlanders maken steeds meer buitenlandse vakanties (17,9 miljoen in 2014)

2 Nederlanders gaan vaker kort op vakantie door het jaar heen (13 miljoen 2-4 dagen in 2014)

3 Vakanties worden steeds luxer. Volgens Schalenkamp is dit zichtbaar in de ontwikkeling van all-inclusive hotels. Daarnaast groeit het aantal overnachtingen van Nederlanders in 4 en 5-sterren hotels.

Nederland is echt geliefd

De gedachte dat binnenlandse vakanties vooral door mensen met een beperkt budget worden geboekt, blijkt niet terecht. In eigen land worden met name veel korte reizen (2-4 dagen) gemaakt, dit zijn vaak extra vakanties. Met name bij de hogere welstandsklasse is een korte extra vakantie geliefd in eigen land. Deze groepen gaan vaak 2 of meer keren per jaar even weg in eigen land.