Omgaan met de digitale overheid: de Bibliotheek Hoeksche Waard zoekt..


(30-10) Steeds meer informatiestromen vanuit de overheid, de gemeente, de gezondheidszorg, maatschappelijke organisaties en bedrijven lopen via het internet. De Bibliotheek Hoeksche Waard begint in 2016 met een speciale cursus om te leren omgaan met de digitale overheid: Digisterker.

De Bibliotheek Hoeksche Waard zoekt vrijwilligers die zich enthousiast willen inzetten om de cursus Digisterker te geven aan inwoners van de Hoeksche Waard en ook om op te treden als deskundig begeleider bij tabletcafes, computerinloop, etc. Natuurlijk krijgen de vrijwillige docenten een
gedegen scholing via de Bibliotheek Hoeksche Waard om deze belangrijke taak optimaal te kunnen uitvoeren.

Nu al biedt de Bibliotheek Hoeksche Waard iedere maand computercursussen om alles te leren over internet, online veiligheid en sociale media. Het nieuwe programma Digisterker is speciaal gericht op de digitale overheid. Bijvoorbeeld DigiD aanvragen, het digitale loket van de gemeente, paspoort
vernieuwen, in aanmerking komen voor kwijtschelding, aanmelden bij het UWV. Kortom: online leren communiceren met de overheid en je eigen gemeente.

Naar schatting 1 op de 10 volwassen Hoeksche Waarders heeft moeite met digitale vaardigheden. En die zijn juist voor alle burgers zo broodnodig om in contact te blijven met de overheid. Denk maar aan formulieren invullen, afspraken maken voor vergunningen of huurtoeslag aanvragen. Het
programma Digisterker richt zich op digitaal minder vaardige mensen die in een kleine groep en onder begeleiding van (vrijwillige) geschoolde docenten stapsgewijs ervaring opdoen met het werken met de elektronische overheid.

Iedereen die tijd en zin heeft om anderen te helpen en op deze manier een bijdrage te leveren aan de samenleving wordt aangespoord om het profiel aan te vragen bij Rida van Kints (rvkints@debhw.nl). De Bibliotheek Hoeksche Waard draagt zorg voor de training van de vrijwillige docenten van
digisterker.