Salesforce publiceert rapport `2015 State of Analytics'


30 October 2015

Goed presterende organisaties zetten analysetools in binnen de gehele organisatie en voorzien medewerkers van real-time mobiele inzichten

Utrecht, 30 oktober 2015 - Salesforce [NYSE: CRM], het Customer Success Platform en `s werelds meest gebruikte CRM-oplossing, publiceert het rapport 2015 State of Analytics. Uit dit onderzoek onder meer dan 2.000 leidinggevenden wereldwijd blijkt dat goed presterende organisaties in staat zijn
om analysetools een plek te geven in de bedrijfscultuur. Een andere interessante bevinding is dat bedrijven beter presteren als ze door de gehele organisatie gebruik maken van data-analyse en hun werknemers voorzien van mobiele applicaties waarmee ze real-time inzicht hebben.

Het aantal databronnen dat door organisaties geanalyseerd wordt, neemt de komende vijf jaar met 83 procent toe, zo blijkt uit het rapport 2015 State of Analytics. Van de organisaties die goed presteren stelt 90 procent dat data-analyse een belangrijk onderdeel is van hun algemene strategie en
zorgt voor betere operationele resultaten.

Omgaan met meer dataSalesforce - 2015 State of Analytics
`Nu klanten meer data genereren dan ooit tevoren, moeten organisaties wijs worden uit de enorme hoeveelheid online zoekopdrachten, websitebezoeken, tweets, product logs , verbonden apparaten en apps,' stelt Stephanie Buscemi, CCO van Analytics Cloud bij Salesforce. `Met data-analyse
verkrijgen organisaties belangrijke inzichten, waarmee ze hun werknemers kunnen voorzien van een compleet beeld van hun klant. Op deze manier nemen werknemers slimmere, op data gebaseerde beslissingen.'



Belangrijkste conclusies
De belangrijkste conclusies uit het rapport 2015 State of Analytics zijn:

Succesvolle organisaties creeren een `Culture of Analytics'
Door analyses onderdeel te laten zijn van de bedrijfscultuur, krijgen werknemers niet alleen toegang tot de juiste inzichten op het juiste moment, maar zijn ze ook in staat om beter samen te werken en beslissingen te maken op basis van data. Uit het onderzoek blijkt dat goed presterende
organisaties in de hele organisatie, van bestuurskamer tot receptie, gebruik maken van data-analyse.

* 90 procent van de goed presterende organisaties stelt dat de bestuurslaag volledig achter het gebruik van analysetools en -technologie staat om de operationele uitkomsten te verbeteren;
* Bij goed presterende organisaties is het ten opzichte van minder presterende organisaties twee keer zo waarschijnlijk dat meer dan de helft van het werknemersbestand gebruik maakt van analysetools;
* 94 procent van de werknemers in goed presterende organisaties stelt dat ze samenwerken met andere afdelingen om zo optimaal gebruik te maken van de analyse-resultaten;
* Voor werknemers bij goed presterende organisaties is het 4,6 keer zo aannemelijk dat ze beslissingen nemen op basis van data, dan dat ze een benchmark als uitgangspunt nemen. Bij minder presenterende organisaties is het 5,7 keer zo waarschijnlijk dat werknemers uitgaan van onderbuikgevoel.

Opkomst van `Analytics for Everything'
Nu werknemers meer toegang hebben tot data, scherpen ze hun analyse-skills aan en maken ze meer gebruik van analysetools.

* Goed presterende organisaties analyseren meer dan 17 verschillende soorten databronnen, dat is bijna twee keer zoveel als minder presterende organisaties;
* Bij goed presterende organisaties is het 3 keer zo aannemelijk dat ze bruikbare informatie bij elkaar sprokkelen voor ten minste 10 disciplines binnen hun bedrijf;

Tijdperk van real-time analyse is aangebroken
Veel organisaties hebben behoefte aan real-time, mobiele inzichten. Bij de keuze voor een analysetool blijkt dat dat veel organisaties bereid zijn te investeren in gebruiksgemak, self-service mogelijkheden en mobiele functionaliteiten.

* Bij goed presterende organisaties is het ten opzicht van minder presterende bedrijven 5,1 keer zo aannemelijk dat ze actuele inzichten verkrijgen vanuit de analysetools die ze nu gebruiken;
* Bij goed presterende organisaties is het 5 keer zo aannemelijk dat ze bij de keuze voor een analysetool mobiele functionaliteiten eisen om data altijd te kunnen bekijken en delen;
* Bij goed presenterende organisaties is het 3,5 keer zo aannemelijk dat dat ze veel gebruikmaken van mobiele tools voor reporting.

##

Over Salesforce
Salesforce (NYSE: CRM) levert cloud computing-oplossingen en biedt - in abonnementsvorm - een geintegreerd online platform voor relatiebeheer, verkoop, service en marketing. Meer dan 100.000 bedrijven wereldwijd, varierend van het MKB tot multinationals, transformeren hun organisatie naar een
werkelijk vraaggestuurde organisatie met Salesforce. Salesforce helpt organisaties hun klantgerichte processen zo te stroomlijnen, dat zij zeer snel kunnen inspelen op bestaande en nieuwe klantbehoeften en -wensen. Daarnaast biedt het bedrijf met het Salesforce1-platform naast eigen
toepassingen ook business applicaties van partners via de snelgroeiende AppExchange. Deze apps zijn eenvoudig te integreren met de omgeving van eindgebruikers en zijn op nagenoeg alle mobiele platformen beschikbaar. In de Benelux werken bedrijven van uiteenlopende grootte met Salesforce, zoals
KLM, PostNL, Philips, Nationale Nederlanden, Coca Cola, TVH, Telenet, Van Gansewinkel, eMerus, Mylaps, MKB Servicedesk en The Cloakroom. Ga voor meer informatie naar http://www.salesforce.com/nl of volg op Twitter @Salesforce_NL.