Rog: Koester de pluriformiteit in het onderwijs

30/10/2015Rog: Koester de pluriformiteit in het onderwijs

Scholen moeten onderling kunnen verschillen in de manieren waarop ze hun leerlingen lesgeven en vormen. Het CDA koestert die pluriformiteit en maakt zich dan ook grote zorgen over het advies van Paul Schnabel van het platform onderwijs2032. CDA woordvoerder onderwijs Michel Rog: "Dit rapport lijkt er van uit te gaan dat jonge kinderen zo snel mogelijk klaargestoomd moeten worden om van economisch nut te zijn. Van veel voorstellen is het zeer de vraag of ze goed zijn voor kinderen, of kunnen rekenen op draagvlak onder leraren en schoolleiders." Het baart het CDA zorgen dat staatssecretaris van onderwijs Sander Dekker ook vindt dat kleuters vanaf groep 1 verplicht Engels en Informatica moeten leren.

Vluchtelingenkinderen

Rog stond bij de behandeling van de begroting van OCW ook stil bij de grote vluchtelingenstroom die naar ons land komt, want die stroom raakt ook het onderwijs. Gemeenten en schoolbesturen doen hun uiterste best de vluchtelingkinderen een plek op school te bieden. Rog wilde graag weten of de staatssecretaris 1 jaar onderwijs voor nieuwkomers voldoende vindt. En als een school zich op basis van toezeggingen van het COA voorbereidt op 120 vluchtelingkinderen en er komen maar 40 komen, wie draait er dan voor de kosten van alle voorbereidingen op? De school of het ministerie? Rog pleitte voor een eerlijke financiering op basis van het aantal maanden dat deze kinderen ook werkelijk op school verblijven.

Maatschappelijke betrokkenheid

Veel ouders blijken zich zorgen te maken over het gebrek aan maatschappelijke betrokkenheid en gebrek aan goede omgangsvormen op school. Een overgrote meerderheid van hen wil de maatschappelijke stage terug en een verplicht vak `omgangsvormen' op de basisschool. Rog: "Het CDA ziet het bijbrengen van goede manieren in eerste instantie als een opdracht voor gezinnen, maar juicht het toe dat er een roep is om meer aandacht voor brede vorming, het herstel van het gezag van leraren en meer ouderbetrokkenheid." Als meer ouders als vrijwilliger op de scholen van hun kinderen gaan werken, kan dit de betrokkenheid van ouders vergroten en het schoolklimaat positief beinvloeden, denkt het CDA.

Geld voor extra leerkrachten

Rog wilde ook graag weten wat er met het extra geld is gebeurd dat was bedoeld om extra leerkrachten aan te trekken. "De staatssecretaris claimde twee jaar geleden dat door een investering van honderden miljoenen euro's wel 3000 jonge leraren aan het werk zouden komen. Twee jaar later blijken er voor meer geld minder leraren te werken." Volgens de PO-Raad is een van de boosdoeners de stijging van de werkloosheidskosten met 155 miljoen in vijf jaar tijd. Rog wilde graag van de staatssecretaris weten hoeveel onderwijsgeld er in totaal aan het bovenwettelijke deel van de werkloosheidskosten wordt uitgegeven, en hoeveel extra leraren van dat geld zouden kunnen worden aangenomen.

MBO

Het CDA wil een sterke betrokkenheid van het regionale bedrijfsleven bij het beroepsonderwijs. Naast betrokkenheid bij het curriculum en het bieden van stageplaatsen door het bedrijfsleven, pleit het CDA ook voor meer betrokkenheid van de school bij de regionale werkgevers. Dat kan bijvoorbeeld door de introductie van een stagebeurs voor docenten, zodat er meer kennis over de beroepspraktijk in het klaslokaal komt. Rog riep de staatssecretaris op om zo'n praktijkstage verder te stimuleren, bijvoorbeeld door een deel van de lerarenbeurs voor mbo-docenten daarvoor aan te wenden. Maar dan wel onder voorwaarde dat ook het regionale bedrijfsleven daar een bijdrage aan levert.

Afschaffing basisbeurs

De afschaffing van de basisbeurs en de invoering van het leenstelsel hebben in het eerste jaar gezorgd voor 6,6% minder instroom van studenten in het HBO. Dat is precies waar het CDA steeds voor heeft gewaarschuwd. Alle reden om het leenstelsel te herzien, aldus Rog.

Trefwoorden

* onderwijsbegroting * vluchtelingenkinderen * mbo * leerkrachten * leenstelsel * basisbeurs * Michel Rog