Meer en meer klanten in bezit van vervoersbewijs voor ze op de trein stappen

Moderne verkoopskanalen steeds meer gebruikt door klanten NMBS wat toelaat de verkoop aan boord te verminderen

Het niet-beschikken over een vervoersbewijs is een situatie die regelmatig leidt tot verbale agressie tegenover treinbegeleiders. Met als doel klanten meer mogelijkheden te bieden om hun vervoersbewijs aan te schaffen voor ze aan boord van de trein stappen, heeft NMBS nieuwe, moderne

verkoopskanalen ontwikkeld die op elk moment toegankelijk zijn. In parallel heeft een eenheidstarief aan boord van de trein beide voorheen bestaande tarieven vervangen. We stellen vandaag vast dat het aantal verkopen aan boord van de trein fors verminderd is terwijl deze van de moderne kanalen

stijgen.

Sinds de invoering begin februari 2015 van een supplement op de verkoop van een biljet aan boord van de trein, is het aandeel van dit verkoopskanaal van 7,2% naar 2,1%. Deze daling met meer 70% wordt mede verklaard door het grote aantal automaten in de NMBS stations.

De jongste mystery shopping georganiseerd door NMBS heeft aangetoond dat er meer controle van de vervoersbewijzen plaatsvindt aan boord van de trein. Hieruit volgt dat de vermindering van het aantal vervoersbewijzen dat aan boord van de trein wordt verkocht niet het gevolg zou zijn van een

mogelijke vermindering van het aantal controles.

NMBS installeerde tussen 2012 en 2015 meer dan 740 automaten in haar stations en stopplaatsen. Net zoals vervoersbewijzen die online worden verkocht, komen de automaten tegemoet aan de vraag van de klant en versterken deze de beschikbaarheid (24 uur op 24 en 7 dagen op 7) van haar

verkoopskanalen.

In september 2015 waren de automaten goed voor 40,0 procent van de verkoop van NMBS, in vergelijking met 28,2% in september 2014. In september 2015 werden 1,4 miljoen transacties geregistreerd op de automaten.

Deze verschuiving van het clienteel van de loketten naar de automaten wordt ook bevestigd in de grote stations van het land (Brussel-Zuid, Luik, Gent ...) waar de automaten ruim aanwezig zijn en de openingsuren van de loketten ongewijzigd zijn.

NMBS is verheugd over deze combinatie van maatregelen die maken dat enerzijds klanten worden aangemoedigd een vervoersbewijs aan te schaffen voor ze aan boord van de trein stappen en dat anderzijds de treinbegeleiders zich op hun kerntaken kunnen concentreren (veiligheid, stiptheid, informatie

en controle).