Bewegend leren levert betere prestaties op

Leerlingen die drie keer per week al bewegend taal- en rekenles krijgen, kunnen beter rekenen en spellen. Dat blijkt uit onderzoek van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen tijdens het experiment `Fit & Vaardig op school'. Bovendien concentreren de leerlingen zich na de Fit & Vaardigles beter op hun taken in de les erna.

Tijdens de Fit & Vaardiglessen, die drie keer per week een half uur duren, krijgen de leerlingen rekenen en taal. De lessen behandelen het automatiseren en herhalen van de lesstof en sluiten aan op bestaande methodes. Op het digibord verschijnen opdrachten en de leerlingen moeten door een beweging te maken een antwoord geven op een vraag. Bijvoorbeeld een woord spellen door een sprong te maken bij elke uitgesproken letter. Tussen de opdrachten door doen ze een basisbeweging, zoals joggen.

In de informatiefolder van Fit & Vaardig staan de voordelen opgesomd. Door meer aandacht en concentratie zijn de kinderen beter bij de les. Uit eerder onderzoek blijkt dat de aanpak op langere termijn leidt tot een betere doorbloeding van de hersenen, de aanmaak van nieuwe zenuwcellen en het ontstaan van meer verbindingen tussen de zenuwcellen. Bovendien zijn de Fit & Vaardiglessen ook goed voor de gezondheid en hebben de lessen een positief effect op de body mass index (BMI).

Het onderzoek naar Fit & Vaardig op school in groep 4 en 5 is gefinancierd door het ministerie van OCW. Staatssecretaris Sander Dekker: "We hebben vanuit het ministerie met scholen afgesproken dat kinderen minimaal twee uur gym krijgen en bij voorkeur zelfs drie. Dat is soms best een puzzel om voor elkaar te krijgen, met alle andere belangrijke lessen die kinderen ook mee moeten krijgen. Dit onderzoek laat zien dat het heel goed werkt om bewegen met de gewone lessen te combineren."