Raad stemt in met Achterhoekse aanpak aanvullend vervoer


RSS

Actueel bericht, 4 november 2015

De nieuwe Vervoercentrale die in 2017 het aanvullend openbaar vervoer in de Achterhoek regelt wordt geen overheidsbedrijf. Het is de oppositie in de gemeenteraad donderdag niet gelukt de coalitie te laten afzien van privatisering. Doetinchem volgt daarmee de lijn van de zes andere deelnemende
gemeenten.

De provincie draagt de uitvoering van de Regiotaxi over aan de gemeenten. Het is de bedoeling dat het leerlingenvervoer en andere vormen van doelgroepenvervoer via de Vervoercentrale regionaal zo efficient mogelijk gaan werken en een sterke kostenstijging voorkomen.

Vraag naar overheidsbedrijf

SP en PvdA namen het initiatief met een amendement waarmee de Vervoercentrale wordt opgezet als overheidsbedrijf. ,,Wij zijn niet overtuigd van de meerwaarde de Vervoercentrale privaat aan te besteden. Voor ons hoort dat meer bij de opdrachtgever, die wij als publiek zien", aldus indiener Van
de Haar. Hij wil na drie jaar een definitief standpunt innemen. ,,Dit geeft ons de ruimte ervaring op te doen. Marktwerking heeft alleen zin bij concurrentie. Daar is bij de Vervoercentrale volstrekt geen sprake van."

Gezamenlijk optrekken

Doetinchem zou met dat standpunt echter alleen blijven staan. De noodzaak met de andere zes gemeenten gezamenlijk op te trekken is `vele malen groter', bepleitte wethouder Drenth. ,,Samenwerking is cruciaal om binnen het budget te blijven. Het is wijs als Doetinchem op dit punt water bij de
wijn doet." Zorgen over controle op de kwaliteit was voor SP'er Bosman aanleiding voor een motie. Hij pleitte voor het invoeren van criteria uit het landelijke TX-keurmerk voor de Achterhoekse vervoerders. Ondanks de steun van PvLM en PvdA (twaalf stemmen) haalde zijn oproep het niet.