Groter en groener Koningin Julianaplein


Groter en groener Koningin Julianaplein

Consultatieronde leidt tot aanpassing plek nieuwbouw

Gepubliceerd:
05 november 2015

Laatste wijziging:
05 november 2015

Na gesprekken met belanghebbenden en de gemeenteraad heeft het college het plan voor de herinrichting van het Koningin Julianaplein (KJ-plein) voor station Den Haag Centraal aangepast. De ruimte voor New Babylon blijft vrij van bebouwing. Nieuwbouw krijgt een plek voor het gebouw Stichthage en
de Rijnstraat. Het resultaat is een groter plein met groen, bankjes en aantrekkelijke looproutes naar het centrum, New Babylon en de Koekamp. De nieuwe, ondergrondse fietsenstalling krijgt een ruime entree op het plein. Dit staat in het nieuwe conceptprogramma van eisen voor de herontwikkeling
van het KJ-plein dat het college vandaag naar de gemeenteraad stuurt.

Wethouder Boudewijn Revis (Binnenstad): `Het KJ-plein is nu nog een lege verlaten ruimte, ingesloten door gebouwen en drukke straten waar veel reizigers slecht hun weg vinden. Door een mooi gebouw te plaatsen, creeer je een geborgen plein waar het aantrekkelijk is om te zijn. Het plan is mede
dankzij de vele reacties van bewoners en ondernemers absoluut verbeterd. Een sterk stukje Haagse Kracht maakt dit plein tot een prachtige stadsentree'.

Wethouder Tom de Bruijn (Verkeer): `De nieuwe fietsenstalling is een heel belangrijk onderdeel van de herontwikkeling van het plein. Met een ruime en aantrekkelijke ingang, veel service en comfort voor de gebruikers en een directe verbinding met de stationshal krijgt Den Haag een moderne
stalling van topkwaliteit'.

De ontwikkeling van het KJ-plein, onderdeel van het gehele stationsgebied, kent een lange voorgeschiedenis. De gemeenteraad stelde ruim 10 jaar geleden samen met de NS en Babylon het masterplan Den Haag Nieuw Centraal vast. Het stationsgebied heeft ondertussen een prachtig en modern aanzien
gekregen. Het plein voor het station krijgt als sluitstuk van deze herontwikkeling eenzelfde metamorfose.

De plannen voor de bebouwing, de buitenruimte en de fietsenstalling zijn en blijven een geheel. Het KJ-plein moet veel meer dan nu, een betere verbinding naar de stad zijn en fungeren als een verblijfsplein. Mooi groen, bankjes, aantrekkelijke horeca, een moderne fietsenstalling en goede
looproutes naar de Koekamp, Herengracht en New Babylon dragen daaraan bij.

De belangrijkste aanpassingen ten opzichte van het eerdere plan hebben betrekking op de plaats waar de nieuwbouw komt en de afmetingen voor detailhandel en horeca. Het plan houdt in dat er aan de kant van Stichthage en Rijnstraat 38.000 m2 bebouwd mag worden. Een groot deel hiervan (36.000m2)
is bedoeld voor woningen, de rest (2.500 m2) voor detailhandel en horeca. Het college komt hiermee tegemoet aan de bezwaren van bewoners en ondernemers van New Babylon. Ook is goed geluisterd naar de wensen van de horecasector (Koninklijke Horeca Nederland).

De fietsenstalling krijgt een ingang op het plein en staat in rechtstreekse verbinding met de stationshal. Het wordt een moderne, zeer gebruiksvriendelijke en goed toegankelijke stalling. Er is plaats voor 8.500 fietsen, daarbij is rekening gehouden met afwijkende exemplaren zoals
bakfietsen.

Met het programma van eisen als uitgangspunt wordt een competitie uitgeschreven voor de bovenbouw. Deelnemende partijen maken vervolgens een ontwerp. Ongeveer tegelijkertijd loopt de aanbesteding van de fietsenstalling. De bouw van de stalling zal medio 2016 starten. Zodra deze klaar is, zal
begonnen worden met de bouw op het plein. Deze staat in 2017 gepland.