College stelt beleidsplan Schuldhulpverlening vast


College stelt beleidsplan Schuldhulpverlening vast

5 november 2015 - Preventie, maatwerk, vroegtijdig signaleren en helpen van mensen met schulden en het aanbieden van saneringskredieten aan inwoners met een stabiel inkomen. Dat zijn de belangrijkste pijlers onder het nieuwe beleidsplan Schuldhulpverlening 2016 - 2020, dat het college van B&W
heeft vastgesteld. Daarbij speelt het sociaal wijkteam een cruciale rol in de vroegtijdige signalering, waardoor eerder met minder zware middelen ingegrepen kan worden.

Besluitvorming vindt plaats naar verwachting 1 december in de commissievergadering en de raadsvergadering.

Hoogwaardig kwaliteitsniveau

Per 1 juli 2012 is schuldhulpverlening een wettelijke taak en dient de gemeente een beleid te hebben voor de duur van vier jaar. Wethouder Sociale Zaken Vital van der Horst: "Nadat de gemeente in september 2014 de schuldhulpverlening zelf is gaan cooerdineren en uitvoeren, hebben we een enorme
verbeterslag gemaakt om clienten beter van dienst te zijn. Ook hebben we hard gewerkt om, gebaseerd op ervaringen en de laatste inzichten, een beleid te ontwikkelen om mensen met schulden optimaal te helpen, of nog beter: te voorkomen. Dit beleid is wat mij betreft de laatste stap om de
schuldhulpverlening naar een hoogwaardig kwaliteitsniveau te brengen. En met het sociaal wijkteam zal schuldhulpverlening nog dichter bij mensen georganiseerd worden."

Vroegsignalering en maatwerk via sociaal wijkteam

De gemeente vindt het belangrijk dat mensen met schulden worden geholpen op het moment dat de schulden nog te overzien zijn. Vaak zijn er dan nog relatief eenvoudige oplossingen mogelijk en kunnen mensen met een beetje hulp nog uit de problemen komen. Daarvoor krijgt het sociaal wijkteam een
belangrijke taak in de vroegsignalering van schulden. Het wijkteam heeft namelijk de contacten met alle maatschappelijke partners, zoals zorgverleners en financiele instellingen, en staat dichtbij de burger. Ook kan er gebruik worden gemaakt van het sociale netwerk in de wijk, bijvoorbeeld
door het organiseren van zelfhulpgroepen. Uiteraard moet het wijkteam wel meer toegerust worden met benodigde expertise op het gebied van schuldhulp. De gemeente verwacht hierdoor ook meer maatwerk te kunnen leveren op de persoonlijke problematiek.

Deur staat altijd open met een gevarieerde aanpak

Schuldhulpverlening is breed toegankelijk, ook al is voor sommige mensen niet direct een oplossing voor alle schulden mogelijk. De gemeente wil de komende jaren meer ondersteuning organiseren om belemmeringen voor het saneren van de schulden op te lossen. Dit betekent dat mensen niet tot de
schuldhulpverlening worden geweigerd, omdat ze bijvoorbeeld nog een eigen woning bezitten. De schuldhulpverlening kent verschillende trajecten, passend bij de situatie, van een kort zogenaamd "sprint"-traject tot een langdurig traject bij een zeer complexe situatie.

Saneringkrediet

De gemeente gaat aan inwoners met een stabiel inkomen de mogelijkheid tot het aangaan van een saneringskrediet aanbieden. Bij deze vorm van schuldregeling wordt er een nieuw krediet afgesloten om alle schulden direct af te betalen. De inwoner houdt daardoor nog maar een schuldeiser over. Voor
inwoners ontstaat een overzichtelijke situatie en schuldeisers kunnen de vordering afhandelen.

Wat betekent dit voor u?

Nadat de gemeente in september 2014 de schuldhulpverlening zelf is gaan cooerdineren en uitvoeren, zal dit ook vanaf 1 januari 2016 het geval zijn. Alle contacten verlopen via de medewerkers van schuldhulpverlening van de gemeente via het huidige telefoonnummer (0346) 25 42 22 of mailen naar
schuldhulpverlening@stichtsevecht.nl.