Symposium 10 jaar stichting leergeld Drechtsteden

Symposium 10 jaar stichting leergeld Drechtsteden

Op 5 november 2015 organiseert de Stichting Leergeld Drechtsteden een symposium in verband met haar 10-jarig bestaan met als onderwerp “Leergeld broodnodig?!”. Nederland kunnen om financiële redenen niet meedoen aan activiteiten die voor hun leeftijdgenoten heel normaal zijn.

Zij biedt hen kansen om te kunnen deelnemen aan binnen zijn een springplank, waardoor zij opbloeien, kennis en vaardigheden ontwikkelen en eigenwaarde krijgen. Want nu meedoen is straks meetellen!

Tien jaar hulp aan vele kinderen

Stichting Leergeld Drechtsteden heeft de leeftijd tot 18 jaar geholpen. Zo is in 2014 aan meer dan 4000 bedrag van € 1,2 miljoen mee was gemoeid.

Inhoudelijk programma

Tijdens het symposium komt de betekenis van de ontwikkelingen. Bijvoorbeeld naar de recente problemen rondom de studiefinanciering binnen het MBO en de alsmaar stijgende kosten binnen het onderwijs door (al of niet verplichte) aanschaf van tablet’s en MacBook’s. We stellen ons de vraag of deelname aan verre schoolreizen niet leidt tot sociale uitsluiting van leerlingen. Ook staan we stil bij de vraag wat het groeiende aantal kinderen dat gebruikmaakt van de Internationale Schakelklassen

Sprekers op het symposium

Sprekers zijn Jan Verstraate (voorzitter Stichting Leergeld Drechtsteden), Gaby van den Biggelaar (directeur Leergeld Nederland), Marlies van der Krogt (Voorzitter College van Bestuur Stedelijk Dalton Lyceum) en Peter Verheij (wethouder Alblasserdam, lid van het Drechtstedenbestuur). De dagvoorzitter is Victor DeConinck, vertegenwoordigers uit de politiek, het onderwijs, cultuur en sportverenigingen uit de Drechtsteden.

Inhoudelijk programma symposium

Jan Verstraate spreekt over heden, verleden en toekomst van Leergeld Drechtsteden. Quotes uit zijn bijdrage:

- “ Hoe kunnen we nog meer kinderen nog sneller bereiken”

- “Talent moet volop kans krijgen”.

Gaby van den Biggelaar staat stil bij de groei van het aanvragen bij Leergeld en daarmee de vraagstelling “Leergeld broodnodig?!” beantwoorden. Vervolgens zal zij spreken over de signaleringsfunctie van Leergeld en de rol van Leergeld Nederland en de lokalen stichtingen daarbij. Quotes uit haar bijdrage:

- “Sociale uitsluiting van kinderen begint al op jonge leeftijd”.

- “MBO-onderwijs in Nederland wordt voor veel ouders onbetaalbaar”. Marlies van der Krogt zal in haar verhaal aandacht schenken aan de door haar onderkende noodzaak tot samenwerking tussen ouders, school en het bedrijfsleven om de leerlingen al vroegtijdig in de praktijk kennis te laten maken met mogelijke beroepen en vervolgopleidingen. Dat vraagt van alle betrokken partijen extra inspanningen, ook financieel. Daarnaast zal zij aandacht geven aan de sterke groei van het aantal leerlingen binnen de Internationale Schakelklassen (ISK), wat dit onderwijs inhoudt en de reden dat extra financiële steun hierbij onontbeerlijk is.

Quotes uit haar bijdrage:

- “Ieder kind heeft recht op de beste beroepsoriëntatie en dit kost financiële inspanning van een ieder”.

- “Lessen op topniveau in de ISK-klassen vergen extra aandacht en (financiële) steun”.

Peter Verheij vertelt over de bijzondere publiek-private samenwerking tussen de Stichting Leergeld en de Drechtsteden gemeenten. En over het belang van het werk van de Stichting die er mede voor zorgen dat iedereen kan meedoen, ook kinderen van ouders voor wie het financieel moeilijk is. We vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de Drechtsteden. Quotes uit zijn bijdrage

- “In de Drechtsteden vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen”.

- “Samen moeten we nog meer kinderen bereiken. Deze steun geeft hen een goede basis voor hun toekomst”.