T-Mobile presenteert resultaten derde kwartaal 2015

T-Mobile presenteert resultaten derde kwartaal 2015

Samenvatting

* Totaal aantal klanten j-o-j 5% lager en op kwartaalbasis stabiel op 3.686.000.

* Aantal Postpaid contractklanten j-o-j stabiel; op kwartaalbasis: groei met 24.000 naar 2.775.000.

* Totale omzet j-o-j 8% lager; op kwartaalbasis: 4,4% lager naar EUR 346 mln.

* Service revenue (omzet uit bellen en data) j-o-j 12,9% lager, maar stabiel voor het derde kwartaal op rij op EUR 257 mln.

* EBITDA (bedrijfsresultaat) j-o-j 22,4% lager, maar stabiel voor het tweede kwartaal op rij op EUR 125 mln.

T-Mobile stabiliseerde haar resultaat in het derde kwartaal van 2015 in een sterk concurrerende markt. Sinds het laatste kwartaal daalde de totale omzet met 4,4% naar EUR 346 mln, vooral door lagere verkopen van handsets. De omzet uit bellen en data steeg in kw3 met EUR 2 mln naar EUR 257 mln dankzij het voortgaande herstel van het aantal Postpaid contractklanten. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) bleef in kw3 voor het tweede kwartaal op rij stabiel op EUR 125 mln.Het totale aantal klanten bleef in kw3 tevens stabiel op 3.686.000 en het aantal contractklanten steeg met 24.000 naar 2.775.000. De voltooiing van de landelijke uitrol van het 4G-netwerk heeft duidelijk bijgedragen aan de groeiende aantrekkingskracht op zowel B2C- als B2B-klanten. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2014 steeg de merkvoorkeur voor T-Mobile. T-Mobile steeg daarmee van de 3^e naar de 2^e plaats van Nederlandse Telecom-merken (bron: Metrixlab).

Mark Klein, CEO van T-Mobile Nederland: "T-Mobile ligt op koers in een uitdagende markt. De markt wordt meer data-georienteerd, marges verkrappen en acquisitiekosten stijgen. Onze prestaties op jaarbasis zijn niet bevredigend, maar de opwaartse trend op kwartaalbasis laat een duidelijk herstel zien. Onze strategische focus op Postpaid contractklanten in B2C en B2B sinds begin dit jaar begint zichzelf te bewijzen. Extra investeringen in marketing en sales en de aanzienlijk verbeterde netwerkperceptie hebben hun uitwerking ook niet gemist. Ons Postpaid bestand is j-o-j stabiel en groeit nu twee kwartalen op rij gestaag met respectievelijk 4000 (kw2) en 24.000 (kw3) klanten. Het feit dat we onze omzet uit bellen en data en ons bedrijfsresultaat stabiel wisten te houden in een neergaande markt, is mede te danken aan ons groeiende Postpaid bestand. Daarbij hebben onze groeigebieden, zowel het MKB en de grootzakelijke markt als de budgetmarkt, naar verwachting goed gepresteerd."

Groeiend klantenbestand BEN, groeiende FMC op de zakelijke markt

Met onze 'Stel Samen Stel Bij-portfolio' biedt T-Mobile een van de meest aantrekkelijke en klantgerichte proposities in de markt. Het merk BEN is er in geslaagd een sterke naamsbekendheid op te bouwen in de groeiende budgetmarkt. In het derde kwartaal heeft BEN wederom bijgedragen aan de groei van het aantal Postpaid contractklanten.

De zakelijke markt is begin dit jaar als groeigebied bestempeld. T-Mobile heeft haar investeringen in verkoop en service de afgelopen drie kwartalen aanzienlijk verhoogd en concentreert zich op het aanbieden van flexibele vast/mobiel-oplossingen. In kw3 is de actieve verkoop van het MKB-plus product `Cloud & Clear' gestart en de vooruitzichten zijn goed. Op de grootzakelijke markt kon T-Mobile in kw3 nieuwe contracten ondertekenen met onder andere KLM, ProRail en de Universiteit van Utrecht. Om haar positie op de zakelijke markt verder te versterken, ging T-Mobile onlangs een strategisch samenwerkingsverband aan met Eurofiber, waardoor direct toegang tot een geavanceerde glasvezelinfrastructuur werd verkregen.

Beste netwerk

T-Mobile heeft in oktober de landelijke uitrol van haar 4G-netwerk voltooid en viert dit met een nationale netwerkcampagne. Het geheel vernieuwde, state-of-the-art mobiele netwerk wordt op basis van onafhankelijk onderzoek, zoals DIKW en OpenSignal gerekend tot een van de best presterende netwerken wereldwijd. Met zijn ruim 7000 masten heeft het meer capaciteit dan alle andere netwerken samen in Nederland en behaalt het de hoogste gemiddelde snelheid ten opzichte van zijn concurrenten. De klanten van T-Mobile verbruiken steeds meer data. Het dataverbruik steeg met 60% in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2014 en met 13% in het laatste kwartaal.Mark Klein: "Klanten die willen genieten van een snel en stabiel mobiel internet kunnen nu het beste kiezen voor T-Mobile. En we zijn nog niet klaar. We willen de netwerkperceptie van klanten in het komende jaar verder verbeteren. Naast de uitrol van LTE op 900MHz met een sterk verbeterde indoor-dekking, zullen we Voice over LTE introduceren en starten we met het testen van 4G+."

   Financiele kerngegevens q3 2015 T-Mobile Nederland

                                      Q3 2014     Q2 2015     Q3 2015
   Totale omzet                       EUR376 mln  EUR 362 mln EUR 346 mln
   Omzet uit bellen en data           EUR 295 mln EUR 255 mln EUR 257 mln
   EBITDA                             EUR 161 mln EUR 124 mln EUR 125 mln
   Totaal aantal klanten              3.964.000   3.689.000   3.686.000
   Totaal aantal klanten**            3.884.000   3.689.000   3.686.000
   Aantal Postpaid contractklanten*** 2.777.000   2.751,000   2.775.000

** Geschoond voor Bliep voor vergelijkingsdoeleinden

*** Geschoond voor M2M-klanten voor vergelijkingsdoeleinden