Aandacht voor veiligheid bij werkzaamheden in Waal

Aandacht voor veiligheid bij werkzaamheden in Waal

Nieuwsbericht - Gepubliceerd op: 04 november 2015- Laatste update: 04 november 2015 14:13 uur

Schippers moeten extra waakzaam zijn bij werkzaamheden voor het Ruimte voor de Rivierproject Kribverlaging Waal fase3 en langsdammen Wamel-Ophemert. Daar waar het Amsterdam Rijnkanaal uitkomt in de Waal krijgen ze informatie van Verkeerspost Tiel.

Aandacht voor veiligheid (art 3)

Beperkt zicht

In het gebied zijn de kribben verwijderd en bouwt de aannemer met groot materieel een langsdam in de rivier. Schippers hebben ter plekke beperkt zicht op de rivier. Daarbij is het tijdens de uitvoering van het werk moeilijk om vanuit de uitvaart van het Amsterdam Rijnkanaal in de opvaart te gaan.

Sleepbootsupport

Tijdens de werkzaamheden was het vaargedeelte op de Waal pal tegenover de uitvaart van het Amsterdam Rijnkanaal door aanwezigheid van werkmaterieel zelfs zo smal dat veilig in de opvaart draaien soms alleen mogelijk was met hulp van een sleepboot. Nu het werk aan de vaarwegzijde is afgerond, wordt deze boot niet langer ingezet.

Marifoon

De verkeersleiders op Verkeerspost Tiel zorgen ervoor dat het intensieve scheepvaartverkeer tussen Rotterdam, Amsterdam en Duitsland ook tijdens de bouw zo vlot mogelijk en veilig kan doorstromen. Per marifoon berichten ze de schippers het werkgebied met beperkte snelheid te passeren en de aanwijzingen op borden te volgen.

Stroomsnelheid

Willem Braber, verkeersleider op Verkeerspost Tiel, weet dat er nu meer van de scheepvaart gevraagd wordt. 'De grotere stroomsnelheid in de rivier en de beperkte ruimte maken dat deel van de rivier zwaarder om te varen.'

Ruimte creeren

Bij de uitvaart van het Amsterdam Rijnkanaal probeert de verkeersleider met zijn informatie meer ruimte te creeren voor de uitvarende schepen. 'Omdat veiligheid bij ons voorop staat moeten schepen nu misschien iets langer wachten bij het uitvaren van het kanaal.'

Lange formaties

Braber denkt dat ook in de toekomst met name lange formaties het lastig kunnen krijgen bij de uitvaart. 'Eerder gebeurde het nog wel eens dat een schip de ruimte in het kribvak gebruikte om in de opvaart te kunnen draaien. Dit kan nu niet meer. Zo'n schip zou nu in de langsdam terecht kunnen komen.'

Informatie

Kijk voor meer informatie op de projectpagina Kribverlaging Waal en langsdammen en op Ruimte voor de Rivier. Hoe de sleepboot de grote schepen hielp, is te zien op YouTube.