Ziggo derde kwartaal 2015 resultaten


Ziggo derde kwartaal 2015 resultaten

06-11-2015

* Introductie 4G en nieuwe bundels voor de zakelijke en consumentenmarkt

* Kwaliteitsprogramma leidt tot betere operationele prestaties

* Unieke propositie Horizon TV, Horizon Go en MyPrime zorgt voor significante toename in het aantal gebruikers

* De lancering van Ziggo Sport in november: zonder extra kosten voor alle Ziggo klanten 24/7-sportuitzendingen op Ziggo kanaal 14

Resultaten derde kwartaal:

* Stijging van de ARPU[1] van 3 procent (y-o-y)
* Het aantal RGU's^2 nam licht af met 18.000 waarmee het totaal aantal RGU's uitkomt op 9.780.100

* In Q3 nam het aantal de Internet RGU's met 29.000 toe, een toename van 40.000 ten opzichte van het verlies in Q2 2015
* Het vanaf juli gestarte kwaliteitsprogramma heeft bijgedragen tot betere operationele prestaties, en we verwachten dat de positieve operationele ontwikkelingen zullen doorzetten als gevolg van dit programma

* Toename gebruik Horizon platform (Horizon TV, Replay TV, Horizon Go en MyPrime)

* 128.000 nieuwe abonnees voor Horizon TV, een groei naar 565.000 in Q3
* De zomercampagne rond Replay TV verhoogde het aantal gebruikers naar 365.000
* Groei Horizon Go naar 700.000 gebruikers
* MyPrime, had in september meer dan 250.000 actieve gebruikers, en was goed voor twee derde van de video-on-demand-streams op Horizon Go

* 2.000 nieuwe mobiele abonnees in Q3, waarbij het totaal toenam tot 181.000 abonnees

* Lancering van 4G voor de consumenten- en zakelijke markt, met hogere datalimieten
* Dankzij de combinatie van onze superieure vaste en WiFi-netwerken met onze mobiele 4G-dienst beschikken onze klanten over een snelle, betrouwbare en naadloze verbinding in heel Nederland

* De lancering van het kanaal Ziggo Sport in november

* Al onze klanten zullen exclusief en zonder aanvullende kosten de beschikking krijgen over 24/7-sportuitzendingen
* Het aanbod omvat een brede selectie van internationale en nationale sportevenementen

Baptiest Coopmans, CEO van Ziggo

"Medio juli hebben we een nieuwe marketing- en salescampagne gelanceerd waarin Horizon TV en hoge internetsnelheden centraal staan. Deze nieuwe marktstrategie bevat een actieperiode van zes maanden voor nieuwe klanten en heeft sinds de tweede helft van het derde kwartaal een duidelijk positief
effect op het aantal verkochte abonnementen. Daarnaast heeft deze nieuwe campagne de merkbekendheid van Ziggo in de vroegere UPC-gebieden vergroot, wat tot hogere verkopen heeft geleid in dat deel van ons servicegebied gedurende het derde kwartaal.

In het derde kwartaal nam het aantal RGU's met 18.000 licht af als gevolg van de aanhoudende concurrentiedruk en door een prijsverhoging die op 1 juli werd doorgevoerd bij de voormalige UPC-klanten. Dit resultaat betekent echter een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het tweede
kwartaal, gezien de groei van breedband internetaansluitingen en een lager verloop van video- en telefonieklanten. De verbeterde prestaties zijn voor een deel het resultaat van het in juli gestarte kwaliteitsprogramma, en door de introductie van de genoemde promoties. Dankzij het
kwaliteitsprogramma zijn we goed op weg om in de komende maanden de dienstverlening naar onze klanten verder te verbeteren en de klanttevredenheid te verhogen en verwachten wij een aanzienlijke daling van het aantal monteur bezoeken en service calls evenals een verkorting van de wachttijd bij
onze call centra in de tweede helft van het jaar in vergelijking tot de eerste helft.

De afname van het aantal videoklanten is met 13.000 RGU's verbeterd ten opzichte van het vorige kwartaal, met name als gevolg van de hierboven genoemde initiatieven en de groei van ons unieke en concurrerende Horizon TV-productpakket. Ons nieuwe generatie Horizon TV-platform kende een
recordgroei van 128.000 abonnees en nam daardoor toe tot 565.000, mede dankzij een speciale zomercampagne rondom Replay TV. Deze nieuwe dienst is goed gevallen bij onze klanten, aangezien het aantal actieve Replay TV-gebruikers in het kwartaal met 80% toenam tot 365.000. In combinatie met onze
prijswinnende Horizon Go app, die meer dan 100 lineaire kanalen (waaronder 42 in HD) streamt, geloven wij dat er aanzienlijke groeimogelijkheden zijn van ons Horizon TV-klantenbestand.

Op het vlak van internetaansluitingen nam het aantal RGU's in het derde kwartaal toe met 29.000, met name als gevolg van een succesvolle upsell-strategie en betere verkoopcijfers dankzij de uitgebreide actieperiode voor nieuwe klanten. De gemiddelde downloadsnelheid waar onze breedband
internetklanten op zijn geabonneerd lag op 93Mbps aan het einde van het derde kwartaal. Op het terrein van de vaste telefonie zagen wij een beperkte daling van 4.000 RGU's ten opzichte van het tweede kwartaal. Met betrekking tot onze mobiele business, hebben we 2.000 abonnementen toegevoegd in
het derde kwartaal, waarmee het totaal uitkomt op 181.000 abonnementen. In oktober hebben wij onze nieuwe mobiele proposities voor de zakelijke- en consumentenmarkt gelanceerd. De nieuwe bundels bieden meer waarde tegen dezelfde maandelijkse kosten, inclusief 4G, 50% meer data, en
gespreksminuten plus ongelimiteerde Sms-berichten vanuit Europa naar Nederland. Het is ons doel om de toonaangevende uitdager in de Nederlandse mobiele markt te worden door het aanbieden van communicatie en entertainment diensten die ons vaste superieure kabelnetwerk door middel van WiFi en
onze hoge snelheid 4G mobiele diensten naadloos combineert.

Op 2 november hebben wij de lancering van Ziggo Sport aangekondigd. Een exclusief en uniek sportkanaal wat standaard in ons kabelabonnement wordt opgenomen zonder extra kosten. Dit nieuwe 24/7 sportkanaal komt beschikbaar voor alle Ziggo klanten op kanaal 14. Ziggo Sport zal met name
topsportevenementen uitzenden. Zo kunnen Ziggo klanten straks rechtstreeks kijken naar de Formule 1, NBA-basketbal en voetbal uit bijvoorbeeld de Spaanse, Belgische en Portugese competitie. Hetzelfde geldt ook voor belangrijke golf-, tennis- en atletiekevenementen. Daarnaast geven we ook ruim
baan aan Nederlandse competities door live hockey- en basketbal topwedstrijden uit te zenden. Onze ambitie is om nog meer Nederlandse sporten live op het sportkanaal uit te zenden. Ziggo Sport zal gehost worden door de bekende sportverslaggever Jack van Gelder. De sportzender is een direct
gevolg van de nieuwe mogelijkheden die zijn ontstaan dankzij de fusie van UPC en Ziggo. Deze bundeling van krachten maakt de lancering van Ziggo Sport nu mogelijk en zal meer entertainment waarde creeren voor onze klanten.

De integratie van UPC en Ziggo ligt goed op koers en wij verwachten de reorganisatie tegen het einde van dit jaar afgerond te hebben. As onderdeel van de herstructurering, is in het derde kwartaal Ritchy Drost benoemd tot Chief Financial Officer van Ziggo. Ritchy, een succesvolle manager van
Liberty Global met meer dan 15 jaar Telecommunicatie, Media en Technologie ervaring in de Nederlandse markt, zal Ziggo optimaal positioneren voor verdere groei."

Noot voor redactie/