Nieuwe urgentieregeling woningzoekenden voor gehele Stedelijke gebie..


Woningzoekenden die in een ernstige en complexe situatie zitten, worden eerlijker, duidelijker, sneller, makkelijker en transparanter geholpen.

Daar gaat het nieuwe gezamenlijke urgentiesysteem voor Best, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Helmond, Nuenen, Oirschot, Son en Breugel, Veldhoven en Waalre voor zorgen. Een onafhankelijke beoordelingscommissie gaat kijken welk huurwoningen er - in het hele Stedelijk gebied - snel beschikbaar zijn
voor de aanvrager. Zo is er een veel betere afstemming tussen vraag en aanbod. Deze bovenlokale regeling wordt in november en december in de afzonderlijke colleges en gemeenteraden besproken en besloten. Het is de bedoeling dat het systeem vanaf 1 januari 2016 in gaat.

Sociale woningmarkt

De negen gemeentes en de tien woningcorporaties in het Stedelijke gebied hebben samen het voorstel opgesteld. Dit past in de afspraken van het `Bestuursconvenant Stedelijk Gebied Eindhoven'. Hierin hebben de negen gemeentes besloten om niet-vrijblijvend te gaan samenwerken op de thema's wonen
en werken. Het Stedelijk gebied opereert op deze gebieden als ware het een gemeente. Een van de speerpunten is om de sociale woningmarkt in het gebied eenvoudig en transparant te maken. Dat gebeurt door een vangnet te creeren voor woningzoekenden met een urgente woonvraag en door een portaal
in te richten waarop alle sociale woningen in het stedelijk gebied te vinden zijn.

Voor wie geldt de urgentieregeling?

De uniforme en objectieve urgentieregeling geeft bepaalde mensen voorrang op de sociale woningmarkt. Het gaat hier om huishoudens met een urgente woonvraag en die (tijdelijk) niet zelf in staat zijn om een passende woning te vinden. Denk bijvoorbeeld aan mensen die vanwege ernstige en complexe
situaties dringend een woning nodig hebben.

Waarom in het hele stedelijke gebied?

De woonconsument zoekt steeds vaker een woning over gemeentegrenzen heen. Voor de inwoners van het Stedelijk Gebied Eindhoven zijn de verschillende regels en bemiddelingsmodellen niet altijd duidelijk. De nieuwe regeling zorgt voor een eerlijke en snelle afhandeling van de vraag. De aanvrager
wordt dus beter geholpen.

Hoe werkt het?

Er komt een onafhankelijke urgentiecommissie. De leden worden benoemd door corporaties en gemeenten. De regeling wordt in de praktijk uitgevoerd door de woningcorporaties die daarover rapporteren naar de gemeenten. Woningzoekenden houden dus de lokale woningcorporatie als aanmeldpunt. Op basis
van de rapportages houden de gemeenten de vinger aan de pols en stellen zo nodig bij. Tweede helft van 2016 wordt een evaluatie gehouden dan kunnen eventuele verbeteringen worden doorgevoerd.

Een website voor sociale woningmarkt: Wooniezie

Ook zorgen de woningcorporaties dat er in het Stedelijk gebied een website beschikbaar komt met daarop alle (sociale) huurwoningen in deze regio. De bestaande website Wooniezie, nu al bekend als gezamenlijke website voor woonruimtebemiddeling in Helmond en omgeving, wordt hiervoor uitgebreid.
Voor de woningzoekenden in het gehele Stedelijk Gebied betekent dit dat zij in een oogopslag zien welke sociale woningen beschikbaar zijn en komen. De corporaties sluiten in de loop van 2016 stapsgewijs aan bij Wooniezie.