`Wij kunnen onszelf met recht een vangnet noemen'


Groot of klein. Breed of juist specialistisch. Het Verbond behartigt de belangen van meer dan tweehonderd verzekeraars. En dat zijn heel diverse verzekeraars. Af en toe stellen we er een aan u voor. Deze keer de VAN - voor wel erg bijzondere risico's.

Biedt: oplossingen voor bijzondere risico's of schadeafhandeling
Met: zo'n 130 mensen
Dagelijkse praktijk: van evenementen, praalwagens, kerncentrales en leegstaande panden tot tuk-tuks en lama's, maar ook `gewone' risico's zoals parkeerschades.
Rode draad: een vangnet bieden


Ingrid Visscher, directeur van de Verenigde Assurantiebedrijven Nederland, is er altijd wat tijd mee kwijt: uitleggen wat de VAN doet. "We zijn redelijk onbekend en doen op het eerste oog nogal verschillende dingen. Toch is er een rode draad: het gaat altijd over schade, bijzondere risico's en
een maatschappelijke component."

Het meest actuele voorbeeld: de VAN regelde vanuit haar onderdeel Waarborgfonds de afhandeling van de schade van de monstertruck in Haaksbergen. "Een ongeluk met veel juridische aspecten. Om te voorkomen dat slachtoffers in lange procedures belanden en moeten wachten op vergoeding biedt het
Waarborgfonds Motorverkeer dan hulp: de slachtoffers krijgen een vergoeding, en het Waarborgfonds verhaalt de kosten later op de aansprakelijke partijen. Dat zouden we bijvoorbeeld ook kunnen doen bij grote kettingbotsingen."

Nog drie taken

Het is een van de vier taken van de VAN. "Daarnaast bieden we via onze labels Rialto en Bavam schadeverzekeringen voor risico's waarvoor verzekerden niet bij reguliere verzekeraars terecht kunnen en voor beroepsaansprakelijkheid." Verder is de VAN manager van de Nederlandse Milieupool, de
Atoompool en de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschaden. "Daarbij gaat het om enorme risico's, in de pool verdelen we die in stukjes onder de participerende Nederlandse verzekeraars. Als VAN zijn we hierbij de spin in het web - van acceptatie tot afhandeling." Tot slot
is bij de VAN het Nederlands Bureau der Motorrijtuigverzekeraars gevestigd. "Beter bekend als het groenekaartbureau, een systeem waarbij 47 landen zijn aangesloten. Dat betekent dat we veel kennis en ervaring in huis hebben van internationale schades en de behandeling ervan."

Grotere rol

De VAN heeft volgens Visscher een bijzondere positie en een belangrijke maatschappelijke rol. "Vanuit het Waarborgfonds pakken we bijvoorbeeld een onpartijdige deskundige rol, waarbij we primair de belangen van de benadeelden behartigen. Een maatschappelijke rol die past, vindt Visscher. "En
die we willen versterken. Door die vier verschillende taken meer in lijn met elkaar te zien en door dat ook aan de buitenwereld te laten zien. We werken nu veel achter de schermen. Dat vinden we prima maar we hebben zoveel kennis in huis en zijn goed in het vinden van oplossingen. De
samenleving en de verzekeringsbranche zou daar nog meer van kunnen profiteren."