Training in leervaardigheden helpt niet, maar ingebedde activiteiten wel (Promotie) - Radboud Universiteit
vrijdag 6 november 2015
Tijd vanaf 10:30
Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen
Promovendus mevrouw MA E. van de Sande
Promotor(es) prof. dr. L.T.W. Verhoeven
Copromotor(es) dr. P.C.J. Segers
Subtitel Executive functions for early literacy learning
Beschrijving
Aandacht, planning, probleem-oplossend vermogen: dit soort leervaardigheden (`executieve functies' ) hebben steeds meer nadruk in het onderwijs. Ze helpen kinderen om betrokken te blijven bij de les en er dus meer van te kunnen profiteren. Software-ontwikkelaars spelen hier handig op in door het aanbieden van trainingen om executieve functies te stimuleren. Maar zelden wordt een transfer-effect van dergelijke trainingen aangetoond naar schoolvakken zoals lezen en rekenen. Kinderen kunnen ondanks die extra training de executieve functies dus niet toepassen in de les. Eva van de Sande nam daarom een andere aanpak. Zij integreerde activiteiten om de executieve functies bij jonge kinderen spelenderwijs te ondersteunen tijdens leesoefeningen. Kinderen die tijdens de leesoefeningen aan de gang gingen met de activiteiten hadden een sterkere toename op leesvaardigheden dan kinderen die met dezelfde leesinstructies aan de gang gingen zonder de ingebedde oefeningen. Niet het trainen van executieve functies is dus belangrijk, maar juist het integreren van toegepaste oefeningen binnen de lessen helpt kinderen om meer autonoom en doelgericht te kunnen leren. De inzichten uit dit proefschrift werden door het Expertisecentrum Nederlands gebundeld in de onderwijspublicatie `Executieve functies voor het leren lezen'.
Biografie
Eva van de Sande (1984) is als senior onderzoeker verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit Nijmegen. Haar onderzoek richt zich op de ontwikkeling van leervaardigheden en taal bij kinderen. Haar promotieonderzoek richtte zich op de rol van executieve functies voor het leren lezen, met een focus op spelenderwijze interventies.