Apenheul weet zonder kortingsacties bezoekers vast te houden

Apenheul weet zonder kortingsacties bezoekers vast te houden

De Apenheul heeft dit jaar 550.000 bezoekers weten te trekken. Dat waren er minder dan in het recordjaar 2014 toen het dierenpark in Apeldoorn maar liefst 581.000 bezoekers behaalde. Dat was met 30% een exceptionele groei. Ten opzichte van 2013 weet Apenheul in 2015 met ruim 100.000 bezoekers te groeien. Het park denkt de groei vast te weten te houden door 17 soorten loslopende apen in het park. De vele kijktips op speciale borden zorgden voor een prachtige beleving door het hele park. Grote Kortingsacties waren niet nodig, wel werden in rustige periodes extraatjes aan gasten uitgedeeld.

Druktespreiding

Apenheul voerde, na het topseizoen van 2014, enkele maatregelen in om de drukte te spreiden. Die varieerden van speciale kortingen op rustige dagen, tot ruimere openingstijden in drukke periodes zodat bezoekers vroeg, of juist laat konden komen. Dit heeft ondanks het hoge bezoekersaantal geleid tot minder grote pieken in drukte.

Meer beleving

Verder koos het park een andere strategie met betrekking tot promotie. Dit jaar kregen kinderen in de meivakantie een gratis spottas met gadgets om de apen nog beter te kunnen vinden. Een mooi cadeau in plaats van korting op de entreeprijs en daarmee verkoos het park dus beleving boven korting. Gedurende de rest van het seizoen werden de tassen verkocht en dat bleek succesvol. De beleving en waardering voor het park namen toe en de bezoekersaantallen bleven goed.

EUR25.000 voor de blauwoogmaki

De jaarlijkse inzamelingscampagne voor het Apenheul Natuurbehoudfonds draaide dit jaar om Madagaskar, met de blauwoogmaki als het prachtige uithangbord. Het doel was om EUR25.000,- op te halen voor deze bedreigde apensoort en dat is ruimschoots gelukt. Het ingezamelde bedrag gaat in zijn geheel naar het Sahamalaza project op Madagaskar, dat zich onder andere inzet om de laatste stukken bos op Madagaskar te behouden.

Vooruitblik 2016

Ook in 2016 wil Apenheul inzetten op het spotten van de loslopende apen. Dit thema zal dus nog verder uitgewerkt worden. Ook zal een volgende stap gezet worden in de spreiding van drukte. Het park wil nog meer gaan inzetten op kaartverkoop via de eigen website, onder andere via thematische acties.