Exporterende bedrijven helpen elkaar op het Nationaal Export Event

Gepubliceerd op: 6 november 2015 | Gewijzigd op: 6 november 2015

Hoe kan ik als ondernemer zo slim mogelijk de stap naar het buitenland zetten? En wie kan mij helpen bij internationaal zaken doen? Op het Nationaal Export Event, dat op 4 november voor de 6e keer plaatsvond in het Spant! in Bussum, kregen exporteurs antwoord op die vragen, van elkaar, maar ook van instanties uit exportregio's.

Het event is uitgegroeid tot een heus platform, dat door exporterende bedrijven vooral wordt gebruikt om concrete informatie bij elkaar op te halen.

Ongeveer een derde van wat we in Nederland verdienen, halen we uit de export. Door onze sterke exportpositie is er veel kennis in ons land en bestaan er wereldwijd goede netwerken. En die zijn er om te delen, vinden DHL, Fenedex, ING, Buitenlandse Zaken en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).

Ontmoetingen in real life staan centraal. In de opening weet dagvoorzitter Rens de Jong meteen ondernemers aan elkaar te koppelen. De een zoekt een netwerk in Canada, de ander heeft er een. Elkaar helpen, daar gaat het om.

Importheffingen Brazilie

De initiatiefnemers van het event staan ondernemers de hele dag met raad en daad te woord. Ook zijn er 110 Nederlandse diplomatieke vertegenwoordigers uit 75 landen beschikbaar om vragen van ondernemers te beantwoorden.

Serge 't Hoen van Framework Eyewear is sinds een jaar zelfstandig ondernemer. Nog veel uit te zoeken dus. `t Hoen verkoopt brilmonturen en vindt in Duitsland al een afzetmarkt. Nu zoekt hij mogelijkheden voor export naar Latijns-Amerika. De importheffingen van Brazilie zijn hoog, met name van producten uit China. Daar wil de beginnende ondernemer meer over weten. De Braziliaanse ambassade kan sommige van zijn vragen beantwoorden. De meeste zijn te specifiek en gaat de ambassade voor hem uitzoeken. "Daar ga ik veel aan hebben."

Nu 't Hoen op het event is, komt hij erachter dat hij over veel meer onderwerpen informatie kan inwinnen. Over financiering bijvoorbeeld. Dacht hij dat het moeilijk zou zijn om de 50.000 euro die hij denkt nodig te hebben gefinancierd te krijgen, nu blijkt dat een stuk genuanceerder te liggen: "ING en RVO.nl gaven mij zojuist een grote kans als ik een mooi bedrijfsplan en goede onderbouwing inlever. Dat stemt mij positief."

Brandwerende deuren voor het Midden Oosten

Han van Beek van Sales and So komt net uit gesprek met de ambassade van Koeweit. Als zelfstandig consultant begeleidt hij (mkb-)bedrijven die willen exporteren naar het Midden-Oosten. Zijn klant exporteert brandwerende deuren naar Europa en Scandinavie en wil uitbreiden. Is er een markt in het Midden-Oosten? De ambassades die Van Beek vandaag hierover spreekt, zien mogelijkheden en kunnen helpen aan contacten.

Voor een goede match met het lokale bedrijfsleven gaat Van Beek nog met RVO.nl in gesprek over de zakenpartnerscan. "Bij de ambassades en RVO.nl zit zoveel kennis. Je moet het wiel niet opnieuw gaan uitvinden." Ook Fenedex staat op de agenda voor vandaag. Van Beek is een jaarlijkse bezoeker van het event. "Hier gebeurt het. Op een plek kan ik enorm veel informatie vergaren en contacten leggen. Deze dag is daar perfect voor."

Hoezo-OESO?

Tegelijkertijd met de netwerk- en adviesgesprekken vinden 9 workshops plaats. Een ervan, de Hoezo-OESO? Spelshow, staat in het teken van de OESO-richtlijnen. Deze maken duidelijk wat de Nederlandse overheid van bedrijven verwacht op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen bij het internationaal zakendoen. Via een spelshow met een wervelende quizmaster maken de deelnemers spelenderwijs kennis met OESO. Leuk en leerzaam, vinden ze het. En voor wie is getriggerd om er meer van te weten, is er een website en er is een app in de maak.

DHL Export Trophy en Exportmanager Award

Tijdens het Nationale Export Event zijn ook 2 prijzen uitgereikt:

* AWL-Techniek uit Harderwijk won de DHL Export Trophy. Directeur Piet Mosterd nam de prijs op het event in ontvangst.

* Robbert Birkhoff ontving de Exportmanager Award 2015. Hij is sales director van Myen Food Processing Technology.