Kwaliteit lerarenopleidingen toegenomen | www.avs.nl

De inspanningen om de kwaliteit van de lerarenopleidingen te verbeteren, werpen hun vruchten af. Dat schrijven minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs in de Tweede voortgangsrapportage Lerarenagenda.

De accreditatie van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) toont aan dat de opleidingen hard gewerkt hebben aan hun kwaliteit. In 2007 had de NVAO nog twijfels bij de kwaliteit van zeven pabo's. Nu zijn alle 24 pabo's die beoordeeld zijn, positief geaccrediteerd en zijn zeven pabo's als `goed' beoordeeld. Het investeren in de landelijke kennisbases en kennistoetsen in het kader van het project 10voordeleraar heeft hieraan bijgedragen, aldus de bewindslieden.

De kwaliteitsslag blijkt ook uit de tevredenheid van bestuurders, schoolleiders, studenten: hun tevredenheid over de pabo en over de kwaliteit van beginnende leraren in het po steeg in 2015. Dit vertaalt zich nog niet in minder uitval of een hoger rendement, omdat er hogere eisen aan studenten worden gesteld.

Ook de gemiddelde tevredenheid van studenten aan de tweedegraads lerarenopleidingen is in 2015 toegenomen. Afgestudeerden geven geen uitgesproken positief of negatief oordeel over hun opleiding. De inspectie constateert wel verschillen tussen instituten en opleidingen. Afgestudeerden geven aan minder tevreden te zijn over de voorbereiding op het (v)mbo dan over de voorbereiding op de onderbouw van havo/vwo.

Schoolleiders in het vo waren in 2015 tevredener over de kwaliteit van beginnende tweedegraads docenten.

Universitaire opleidingen

De NVAO heeft het afgelopen jaar bijna alle universitaire lerarenopleidingen (ulo's) als voldoende beoordeeld en geaccrediteerd. De gemiddelde tevredenheid van studenten van de ulo's is in 2015 opnieuw gedaald. De PO-Raad en de Vereniging van Universiteiten (VSNU) hebben begin november de verkenning naar een universitaire lerarenopleiding voor het po aangeboden aan de bewindslieden van OCW. Met deze verkenning hebben beide sectororganisaties gekeken hoe academisch opgeleiden in het po kunnen bijdragen aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Bussemaker en Dekker hebben de verkenning met belangstelling in ontvangst genomen en hebben toegezegd dat ze de ambities van de sector naar hoger en breder opgeleide leraren voor de klas ondersteunen.