Zuid-Hollandse fusiegemeenten kiezen voor social intranet van Viadesk


9 November 2015

Hillegom, Lisse en Teylingen werken efficienter samen door nieuwe tool

De gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen werken samen op het social intranet van Viadesk. Er staat een ambtelijke fusie van deze Zuid-Hollandse gemeenten gepland op 1 januari 2017. In de voorbereiding daarop gebruiken vijftien groepen, bestaande uit vertegenwoordigers van de drie gemeenten,
het social intranet om informatie met elkaar te delen. Vooral het gebruiksgemak, het laagdrempelige karakter, de beveiligde omgeving en snelle implementatie van het social intranet hebben een rol gespeeld bij de keuze voor Viadesk.

In juni 2015 besloten de betrokken gemeenteraden tot de ambtelijke fusie van Hillegom, Lisse en Teylingen. In januari 2017 gaat de nieuwe organisatie officieel van start. De voorbereidingen van de fusie zijn in volle gang en de verantwoordelijkheid hiervoor ligt in handen van de
projectorganisatie, die bestaat uit een stuurgroep, projectgroep en negen werkgroepen. In aanloop naar de fusie ontstond er behoefte aan een goede samenwerkingstool om de werkgroepen met elkaar in contact te brengen.

Gebruiksvriendelijk, veilig, snel

George Claessen, Adviseur Informatiebeleid bij de gemeente Teylingen: "In 2014 zochten we al een samenwerkingsplatform om vijf gemeenten uit deze regio in het sociaal domein te laten samenwerken. We hebben toen gekozen voor Viadesk. Voor de ambtelijke fusie zochten we ook een
samenwerkingsoplossing. Omdat we al goede ervaringen hadden met Viadesk, zijn we daar wederom voor gegaan." De persoonlijke en flexibele service van Viadesk heeft ook een rol gespeeld in het selectieproces. "Soms kiezen bedrijven erg makkelijk voor een grote, internationale
softwareleverancier, die doorgaans minder goed bereikbaar zijn. Dat wilden wij wel kunnen, vandaar de keuze voor een flexibele, Nederlandse leverancier."

Volgens Claessen is een aantal voordelen van de oplossing overduidelijk: "Viadesk is een platform waar iedereen toegang tot kan krijgen om samen te werken en informatie te delen. Dit kan 24/7 en ook als je onderweg bent op je smartphone of tablet, met de app. Het is heel handig en efficient om
een centrale plek te hebben om documenten te verzamelen, te bewerken en uit te wisselen. Het versiebeheer van Viadesk bevalt ons goed. Daarbij is het een veilige en laagdrempelige plug and play oplossing, waar je niet zelf aan hoeft te klussen."

Aanspreekpunt

Inmiddels is de implementatie voltooid en zijn de eerste werkgroepen, bestaande uit 150 medewerkers, aan het werk op het social intranet. Dat zijn mensen afkomstig uit de drie colleges, afdelings- en teamhoofden, beleidsmedewerkers, adviseurs, vakspecialisten en OR-leden. Claessen: "De
reacties van de gebruikers zijn positief. In het begin is het even zoeken voor sommige medewerkers. Maar als je de basisfunctionaliteiten kent, is Viadesk heel gemakkelijk in het gebruik. Wij hebben een aanspreekpunt aangesteld voor de nieuwe intranet-gebruikers waar zij met vragen
terechtkunnen. Zo kunnen kleine issues snel worden opgelost."



Over Viadesk

Viadesk werd in 1999 opgericht en groeide sindsdien uit tot een volwaardig social intranet in de cloud, bereikbaar via PC, mobiel en tablet. Via het platform werken collega's eenvoudig en veilig met elkaar samen door op een centrale plek documenten te delen, te discussieren, te netwerken en
aan projecten te werken. Met vestigingen in Amsterdam en Keulen dient Viadesk zo'n 170.000 gebruikers in zowel de profit- als non-profitsector. Klanten zijn onder andere ABN Amro, Koninklijke Boom uitgevers, Schiphol Group, Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM), Deutsche Gesetzliche
Unfallversicherung (DGUV), Ministerie van Veiligheid en Justitie, de Gemeente Amsterdam en VNG. Kijk voor meer informatie op www.viadesk.nl.