Nabije zorg ver te zoeken!


maandag, 09 november 2015

Nabije zorg ver te zoeken! De toegang tot zorg en ondersteuning verloopt stroef. Veel mensen zijn ontevreden over de manier waarop er met hun zorgvragen wordt omgegaan. Zij moeten lang wachten, ontvangen niet de zorg die zij nodig hebben en worden slecht of niet te woord gestaan.

De decentralisatie van zorgtaken naar de gemeenten, werkt nog niet. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het derde signaalrapport van koepelorganisaties en belangenverenigingen, waaronder de Unie KBO. In vier maanden tijd ontvingen de organisaties samen ruim 10.000 meldingen over de
veranderingen in de zorg.

Kommer en kwel

Het duurt vaak lang voordat mensen weten waar zij met een zorgvraag terecht kunnen. Veel melders zijn ontevreden over de gebrekkige communicatie en over de ontoereikende zorg die zij ontvangen. Voor een steeds grotere groep mensen wordt de zorg die zij hard nodig hebben onbetaalbaar.
Bezuinigingen lijken belangrijker dan goede zorg. Als gevolg hiervan hebben mensen minder eigen regie.

Oplossingen

Gemeenten en instanties moeten zorgen voor passende zorg en ondersteuning voor een ieder die dat nodig heeft. Wat moet er nu gebeuren? We hebben in het signaalrapport zes concrete verbetervoorstellen gedaan. Hiermee kunnen de verantwoordelijken op landelijk en lokaal niveau snel aan de slag.
Niet bezuinigen maar goede zorg op maat moet centraal staan!

Het hele rapport valt hier te lezen.

Bij deze rapportage is gebruik gemaakt van de meldingen die zijn binnengekomen bij Ieder(in), NPCF, LPGGz, het Nationale Zorgnummer, het Juiste Loket, Per Saldo, MEE, de Koepel Wmo-raden, Unie KBO en het signaalpunt Zorg Verandert.



Tweeten