"Social media? Social Business!": de groei naar sociale volwassenheid

maandag 9 november 2015 09:34 Binnenland

Dit is een origineel bericht van Stichting Management Studies

Inzet sociale media vraagt andere manier van kijken en handelen voor bedrijven

Bij massaal gebruik van Social Media zijn bedrijven niet langer 'in control' over hun eigen producten, merken en boodschappen. Actueel onderzoek laat zien hoe actief ingespeeld wordt op deze ontwikkeling. De kracht van netwerken zit in het mobiliseren van contacten, het delen van kennis en informatie en het creeren van vertrouwen. Deze mechanismes liggen ten grondslag aan waardencreatie met Social Media. Het veranderingsproces van bedrijven is onderzocht aan de hand van drie fasen:

1. Pionieren (initiatie)

2. Getting Serious (implementatie)

3. Succes met Social Media (integratie).

De grote valkuil bij het inzetten van Social Media is om het vanuit het 'oude' perspectief te benaderen: zenden. Social Media is engagement, delen en samenwerken. Het gaat om een procesbenadering, het bouwen van kwalitatieve lange termijnrelaties met stakeholders, waarbij de interactie centraal staat.

Dit zijn enkele conclusies die voortkomen uit het onderzoek dat in gepubliceerd in het boek 'Social media? Social Business! De groei naar sociale volwassenheid' door Gerrita van der Veen (HU, HIGHvalue), Arne Maas (RBS, Ameuse), Anne-Marie Delfgaauw (AMD1510) en Han Gerrits (VU, KPMG).

Met meer dan 65 Social Media-cases, waaronder KLM, KPN, Ordina, ANWB, Cisco, Ikea, ING, JetBlue en Salesforce en twintig interviews in bedrijven als AFAS, BAM, Deloitte, Redkiwi, etc. is het boek zeer toegankelijk en voorzien van praktische inzichten voor de inzet van Social Media binnen bedrijven in elke fase. Het boek geeft de verschillende hindernissen en valkuilen weer, die verscholen liggen op de uitdagende weg naar sociale volwassenheid.

Stichting Management Studies (VNO-NCW) is al vijftig jaar het netwerk dat managementpraktijk en wetenschap met elkaar verbindt.