10 november 2015 Werken aan voldoende oplaadpalen voor elektrische a..


Op dit moment rijden er in Nederland zo'n 10.000 elektrische voertuigen (bedrijfsauto's en personenauto's). De verwachting is dat dit aantal de komende jaren fors zal groeien. Op rijksniveau is de ambitie geformuleerd om het aantal elektrische voertuigen in 2020 tot minimaal 200.000 te laten
toenemen. De automarkt speelt hier ook op in. Steeds meer automerken komen met elektrische voertuigen, vaak ook verschillende types met steeds grotere actieradius. De toename van het aantal elektrische voertuigen heeft een aantal positieve effecten, zoals

* betere luchtkwaliteit vooral in stedelijke gebieden;
* minder geluidsoverlast;
* minder CO2-uitstoot;
* minder gebruik van fossiele brandstoffen.

De verwachte toename van het aantal elektrische auto's betekent dat er meer vraag ontstaat naar oplaadpunten. Van gebruikers van elektrische voertuigen mag worden verwacht dat zij hun voertuigen zoveel mogelijk op eigen terrein (thuis en/of op het werk) opladen. Veel mensen hebben daartoe
thuis geen mogelijkheid. Zij zijn aangewezen op oplaadmogelijkheden in de openbare ruimte. Dit geldt ook voor mensen die hun elektrische auto niet alleen voor het woon-werkverkeer. Om structuur te geven aan een infrastructuur is het verstandig om hiervoor regels vast te stellen. De provincie
Gelderland heeft in 2014 een concessie uitgeschreven, waarin Neder-Betuwe deel nam. Dit leidde tot een aanbiedende concessiehouder. Uiteindelijk hebben wij ons hierbij niet aangesloten omdat de voorwaarden en laadprijzen binnen de aanbieding ongunstig waren. Ook marktpartijen gaan uit van
bijdragen van gemeenten om de laadprijs aantrekkelijk te maken. Binnen onze regio hebben wij met West Maas en Waal en Lingewaal subsidie (verbetering luchtkwaliteit) via de Regio Rivierenland aangevraagd en gekregen. Om een subsidie voor aanschaf van laadpalen voor elektrisch vervoer veilig te
stellen, hebben we eind 2014 drie Ecotap laadpalen aangeschaft.

Deze voorzieningen moeten nu worden geplaatst. Dit zal gebeuren bij de sporthallen waardoor we onze eigen opgewekte stroom met zonnepanelen kunnen gebruiken. We hanteren een vaste lage laadprijs van EUR0,25 per KWh. Deze prijs ligt ruim een derde lager dan gemiddeld en komt globaal overeen met
het bedrag dat iemand kwijt is als de auto aan eigen huis wordt opgeladen. Doordat we deze laadpalen kunnen koppelen aan grootverbruik locaties als de sporthallen in Kesteren en Ochten, houdt de gemeente jaarlijks een bedrag over. dat we inzetten om weer op duurzame initiatieven op te
starten. Bij de sporthallen wekken we meer stroom op dan verbruikt wordt. Hiermee borgen wij dus ook meteen de groene stroom. De beste locatie voor een derde laadpaal wordt nog onderzocht.