Keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis in de Tweede Kamer


dinsdag, 10 november 2015

Keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis in de Tweede Kamer Bij de begrotingsbehandeling van VWS stond de verbetering van kwaliteit van ziekenhuiszorg in het ziekenhuis en de overgang naar de thuissituatie volop in de belangstelling. Ouderenorganisaties Unie KBO, PCOB, NOOM en NVOG vroegen eerder
aandacht voor de patientveiligheid en met name voor continuiteit van zorg.

'Regeldruk van de keurmerken'
Kamerlid Henk Krol (50PLUS) stelde woensdag in het debat vragen over stimuleren van seniorvriendelijk beleid in ziekenhuizen en noemde daarbij expliciet de continuering van het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis om zorg voor kwetsbare ouderen te verbeteren.
De schriftelijke reactie van minister Schippers luidt als volgt:
`Ik vind het belangrijk dat de zorg in ziekenhuizen voor alle groepen in de samenleving goed toegankelijk is. Daar binnen vraag ik zeker specifiek aandacht voor het toenemend aantal (kwetsbare) ouderen die in ziekenhuizen worden opgenomen. Zoals ik vorig jaar in de begrotingsbehandeling
aangaf, is het goed dat daarbij ook aandacht wordt gevraagd voor de seniorvriendelijkheid van ziekenhuizen. Het keurmerk 'seniorvriendelijkheid' kan daarbij een rol spelen. Dergelijke keurmerken zijn private initiatieven, waarbij er geen rol voor de overheid is weggelegd om die te ontwikkelen
en onderhouden. Wel wil ik aandacht vragen voor de regeldruk van de keurmerken'.
Versterking positie van de oudere patient
Ouderenorganisaties betreuren het antwoord van de minister, omdat het keurmerk de positie van de oudere patient versterkt. Zo houden ziekenhuizen rekening met de vijftien kwaliteitsaspecten die vanuit ouderenperspectief zijn opgesteld. En gelukkig betrekken zorgverzekeraars (met Zilveren Kruis
voorop) de kwaliteitsaspecten vanuit ouderenperspectief steeds vaker bij de inkoop van ziekenhuiszorg voor (kwetsbare) ouderen. De minister zou er goed aan doen om verder te gaan met de versterking van de positie van de (oudere) verzekerden op het inkoopbeleid van zorgverzekeraars.

Vijftien kwaliteitsaspecten
Het keurmerk is van, voor en door ouderen en de basis wordt gevormd door vijftien kwaliteitsaspecten. Deze hebben betrekking op de organisatie van de zorg, het beleid en toegankelijkheid.

Kijk voor meer informatie over het keurmerk op: www.seniorvriendelijkziekenhuis.nl.

Zie ook: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2015/11/05/antwoorden-eerste-termijn-behandeling-begroting-vws-2016.



Tweeten