10-11-2015 - Talenten ontdekken en ontwikkelen


10-11-2015 - Talenten ontdekken en ontwikkelen

Meer inzetten op taal en woordenschat in een leerlijn van kinderopvang tot middelbare school. Dat is een van de belangrijkste nieuwe doelstellingen van de Lokaal Educatieve Agenda (LEA), die onlangs opgesteld is voor de periode 2015-2019. In dit plan voor het onderwijs voor de jeugd uit de
gemeente Woensdrecht beschrijven kinderopvang-instellingen, peuterspeelzalen, basisscholen, middelbare scholen en de gemeente Woensdrecht de doelstellingen voor de komende jaren.

De gemeente Woensdrecht, schoolbesturen en besturen van kinderopvang- en peuterspeelzaalorganisaties zijn sinds 2011 met elkaar in overleg over de ontwikkeling en ontplooiing van jongeren in de vorm van een Lokaal Educatieve Agenda (LEA). Omdat de huidige LEA een looptijd had tot en met 2014
hebben de partners een nieuwe LEA voor 2015-2019 opgesteld.

Met de LEA wil de gemeente in afstemming met de partners onderwerpen agenderen op het snijvlak van onderwijs, onderwijsachterstandenbeleid en jeugdbeleid met als doel beleid te voeren dat efficient en effectief is. De gemeente Woensdrecht en de partners gaan samen, als gelijkwaardige partners,
met de uitwerking van de LEA aan de slag.

Een leerlijn

In de LEA 2015-2019 zijn de thema's zorg in en om de school, onderwijsachterstandenbeleid, doorlopende leerlijn en participatie, samenwerking en huisvesting en ouderbetrokkenheid geagendeerd. Voor elk thema zijn verschillende opdrachten beschreven die door de partners samen worden uitgewerkt.
De opdrachten dragen bij aan de ontwikkeling en participatie van de jongeren. Zo willen de partners bijvoorbeeld samen een taalplan maken om de taalontwikkeling te stimuleren, de woordenschat te vergroten en eventuele achterstanden op het gebied van taal zo vroeg mogelijk aan te pakken.
Kinderopvanginstellingen, peuterspeelzalen en scholen werken dankzij de LEA allen aan de hand van hetzelfde plan.

Samenwerking

Wethouder Lars van der Beek: "De gemeente Woensdrecht hecht veel waarde aan de ontwikkeling en ontplooiing van alle jongeren. Een goede samenwerking met de partners van de voorschoolse voorzieningen en het onderwijs zijn daarbij onmisbaar. Daar zijn immers ook de jongeren te vinden voor ons
beleid op het gebied van onderwijsachterstanden en jeugd. Dit werkt ook de andere kant op: ook het onderwijs en de voorschoolse voorzieningen hebben baat bij een onderwijsachterstanden- en jeugdbeleid dat het eigen beleid versterkt."