Gemeente gaat meldingen bewoners beter afhandelen

10 november 2015

Een meerderheid van de Haagse gemeenteraad heeft ingestemd met de oproep van CDA-fractievoorzitter Danielle Koster aan het stadsbestuur om meldingen van bewoners beter af te handelen. De gemeente gaat hier nu mee aan de slag.

Op dit moment heerst er grote onvrede bij bewoners die meldingen doen van bijvoorbeeld een volle ORAC, een onveilige verkeerssituatie, een omgewaaide boom, een kapot bushokje of een andere constatering. `'Vaak krijgen bewoners pas laat of zelfs helemaal geen reactie van de gemeente op hun melding. Wanneer melders wel een reactie ontvangen is dit vaak een standaard antwoordmail'', aldus Koster. De CDA-fractie nam zelf de proef op de som en maakte een melding bij de gemeente. `'Na een standaard ontvangstbevestiging is het inmiddels een paar weken stil.''

Volgens Koster zou juist dit college, die Haagse kracht en het betrekken van bewoners bij het bestuur van de stad als speerpunt kenmerkt, meldingen van haar bewoners meer serieus moeten nemen. Koster: `'Met steun van andere partijen heb ik het college kunnen oproepen om in de toekomst bij elke melding die binnenkomt bij de gemeente een bevestigingsprocedure te starten waarin de bewoner wordt uitgelegd wat de verdere behandeling met betrekking tot de melding zal zijn en binnen welke termijn de melding wordt afgedaan. Ook zal het college sneller reageren op meldingen en meer maatwerk toepassen zodat de melder een meer inhoudelijke reactie op zijn of haar melding krijgt.''