Tweede monitor sociaal domein: leren van een half jaar praktijkervar..


11 november 2015

Tweede monitor sociaal domein: leren van een half jaar praktijkervaring

De gemeente Almere vindt het van groot belang om te volgen hoe de ondersteuning aan inwoners verloopt op het gebied van jeugdhulp, zorg, welzijn, werk en inkomen. Sinds 1 januari 2015 heeft de gemeente veel nieuwe taken gekregen op deze terreinen. Een aantal keer per jaar verschijnt er een
monitor sociaal domein. De editie met gegevens over de eerste helft van 2015 is deze week verschenen. Almere benut de inzichten uit de monitor om doorlopend te leren van de praktijk en van trends die zichtbaar worden. Daarnaast is de rapportage onderwerp van gesprekken met de gemeenteraad en
met maatschappelijke organisaties in de stad.

De monitor sociaal domein is zowel gebaseerd op statistische gegevens als op (groeps)interviews met professionals en inwoners. De rapportage biedt inzicht in hoeveel Almeerders gebruikmaken van de verschillende soorten ondersteuning. Daarnaast geeft het informatie over het functioneren van de
zestien nieuwe wijkteams en over de ondersteuning die inwoners krijgen op het gebied van werk en inkomen.

Ondersteuning aan Almeerders

De meeste Almeerders zijn in grote lijnen op de hoogte van de veranderingen die per 1 januari 2015 zijn ingegaan. In het eerste half jaar van 2015 maakten iets meer dan 8.000 volwassenen gebruik van ondersteuning. Zij kregen bijvoorbeeld hulp in huis of begeleiding om hun dagelijks leven in te
richten. Een kleine 4.000 kinderen en jongeren kregen een vorm van jeugdhulp. Iets minder dan 6.000 huishoudens ontvingen een bijstandsuitkering.

De gemeente biedt ondersteuning op het gebied van werk en inkomen. Het doel is om de financiele zelfredzaamheid van Almeerders te bevorderen en om ze te helpen meedoen in de stad. De wijkteams helpen Almeerders met het vinden van oplossingen voor hun ondersteuningsvragen. Een andere taak is om
verbindingen te leggen in de wijken en inwoners te stimuleren om iets te betekenen voor anderen. Er zijn goede samenwerkingen ontstaan met vrijwilligers, mantelzorgers, zorgaanbieders en andere wijkorganisaties. Veel inwoners weten met hun vragen de weg naar het wijkteam te vinden.

Op de goede weg

Almere is op de goede weg met het uitvoeren van de nieuwe taken en het ondersteunen van inwoners. Een half jaar na de invoering van de veranderingen zijn er ook zeker nog kansen voor verbetering. Bijvoorbeeld meer verbinding tussen het werk van de wijkteams en de ondersteuning op het gebied
van werk en inkomen. En het meer tijdig inschakelen van specialistische hulp voor inwoners met complexe problemen.
Over deze en andere opbrengsten uit de monitor volgt op korte termijn een gesprek met de gemeenteraad.

Meer informatie vind u in de Tweede kwartaalrapportage Sociaal Domein