Clienten helpen vragenlijst over kwaliteit gehandicaptenzorg te verb..


12-11-2015
NIVEL:in gehandicaptenzorg vragenlijsten kwaliteit verbeteren

Clienten in de gehandicaptenzorg hebben meegeholpen vragenlijsten te verbeteren over de kwaliteit van de zorg. Het gaat om de vragenlijsten `Clienten over Kwaliteit' (CoK) van het landelijk steunpunt (mede)zeggenschap (LSR), ontwikkeld in samenwerking met het NIVEL.

Het onderzoek heeft geleid tot drie valide, betrouwbare en beknopte vragenlijsten: een vragenlijst over wonen, dagbesteding en ambulante dienstverlening. De vragenlijsten kunnen gebruikt worden om de kwaliteit van zorg en kwaliteit van bestaan bij clienten in de gehandicaptenzorg te meten.

Samen met clienten
Om een vragenlijst te maken die er voor hen toe doet en die zij ook kunnen begrijpen, is het essentieel clienten erbij te betrekken. In dit onderzoek is aan clienten gevraagd om hardop denkend de vragenlijsten in te vullen (ook wel cognitief interview genoemd). De meeste clienten konden de
vragenlijsten goed invullen. Sommige vragen waren niet duidelijk genoeg. De volgende vraag zorgde bijvoorbeeld voor verwarring: `Kun je van de ene plaats naar de andere plaats komen? Bijvoorbeeld met de trein, bus of taxi?' Sommige clienten hebben eigen vervoer waardoor ze niet wisten wat ze
moesten antwoorden. Met input van clienten zijn vragen duidelijker geformuleerd, is de volgorde van de vragen aangepast en zijn er verbeteringen in de lay-out doorgevoerd. NIVEL-onderzoeker Paul van Kessel legt uit: "Hoewel er een groep zal blijven die niet in staat is om de vragen over wonen,
dagbesteding of ambulante dienstverlening te beantwoorden, worden de vragen nu door de meeste clienten begrepen zoals ze zijn bedoeld. Dit komt de validiteit en betrouwbaarheid van de antwoorden ten goede."

Ontwikkeling van de vragenlijsten
De resultaten van de CoK-vragenlijsten kunnen gebruikt worden voor kwaliteitsverbetering van de gehandicaptenzorg en om de wensen en behoeften van individuele clienten in kaart te brengen. De ontwikkeling van de vragenlijsten bestond uit verschillende stappen. De twaalf domeinen en
randvoorwaarden voor zorg en ondersteuning uit het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 2.0 vormden de basis. De uitgangspunten van dit kwaliteitskader zijn kwaliteit van bestaan en regie over eigen leven. Daarnaast zijn factor- en betrouwbaarheidsanalyses uitgevoerd voor een beeld van de
psychometrische eigenschappen van de vragenlijsten. In samenwerking met een projectgroep zijn de drie vragenlijsten aangepast.

Subsidient
LSR (landelijk steunpunt (mede)zeggenschap)