Impuls voor meer bezoekers naar Brabant


Impuls voor meer bezoekers naar Brabant

11-11-2015

De provincie stelt EUR 450.000 beschikbaar aan VisitBrabant om de Brabantse vrijetijdseconomie sneller en intensiever te ontwikkelen. De impuls wordt besteed aan onder andere een internationale website, de voorbereiding van een Brabantcampagne en meer aandacht voor de zakelijke markt.

Vrijetijdseconomie

Zoals het bestuursakkoord 2015-2019 `Beweging in Brabant' al aangaf, biedt de Brabantse vrijetijdseconomie volop kansen. VisitBrabant is op de goede weg om de beoogde resultaten te behalen. Omdat de markt zich continu ontwikkelt, doen zich steeds nieuwe kansen voor. Ook vergt het in beweging
brengen van de sector veel tijd. 5 kansrijke projecten vragen daarom om een extra investering.

Bert Pauli, gedeputeerde Economie en Internationalisering: "Brabant heeft veel moois te bieden, aan bezoekers en binnen- en buitenland. Dat gaan we met deze projecten in nog bredere kring vertellen. Zodat meer mensen hier naar toe komen, die er ook nog eens een paar dagen aan vastplakken. "

Brabantcampagne

Zo bereidt VisitBrabant samen met partners een (inter)nationale Brabantcampagne voor en wordt de haalbaarheid van een loyaliteitsprogramma onderzocht. Daarnaast krijgt het project `Ask a local' een impuls, zodat nog meer Brabantse ambassadeurs bezoekers zullen tippen over de meest bijzondere
plekken in Brabant. Ook gaat VisitBrabant samen met partners de zakelijke markt bewerken om zo meer congressen en conferenties naar Brabant te halen. Tot slot kan de leisuresector extra ondersteuning gebruiken bij de gewenste internationaliseringsslag. Deze projecten geven invulling aan het
bestuursakkoord, waarin groei van de zakelijke markt en het betrekken van jongeren als speerpunten staan genoemd

Nu al resultaten

De marketingorganisatie voor de Brabantse vrijetijdssector werd in 2014 opgericht. Het eerste jaar timmerde de organisatie al flink aan de weg met een uitgebreide website voor bezoekers en een trouwe social community als resultaat. Daarnaast zijn inmiddels meer dan 8.000 ondernemers
aangesloten en biedt VisitBrabant een uitgebreid kennisprogramma. Ook blijken de bezoekersaantallen van de Van Gogh locaties nu al te zijn verdubbeld ten opzichte van voorgaande jaren. Deze resultaten dragen bij aan het doel: meer bezoekers van verder weg, die langer blijven en meer besteden,
waardoor de werkgelegenheid in de vrijetijdssector en andere sectoren toeneemt

Groeimarkt

De vrijetijdseconomie is een enorme groeimarkt. Er liggen kansen om meer bezoekers naar Brabant te trekken. Deze kansen zijn beter te benutten als ondernemers, maatschappelijke organisaties en overheden in Brabant samenwerken. Binnen de vrijetijdssector zelf, maar ook met andere sectoren
waarvoor de vrijetijdseconomie als etalage kan dienen. Denk bijvoorbeeld aan cultuur, agrofood, natuur, sport en de maakindustrie. Om deze beweging te stimuleren, is VisitBrabant opgericht.