Aanbevelingen voor veiliger kruispunten en rotondes


12 november 2015 , Federatie

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) heeft gisteren het eerste exemplaar van de aanbeveling 'Basiskenmerken kruispunten en rotondes' in ontvangst genomen. Deze basiskenmerken moeten gaan gelden voor alle kruispunten en rotondes, die zodoende duidelijker herkenbaar worden en
daarmee veiliger.

De minister: "Nederland heeft ruim 3000 rotondes, die nu nog vaak heel verschillend zijn vormgegeven. Dankzij deze basiskenmerken herkent de weggebruiker straks beter welke rotonde of kruispunt hij nadert, wat hij hier kan verwachten en welk gedrag er van de weggebruiker wordt verwacht. Ik ben
blij met dit hulpmiddel voor de wegontwerper en ik verwacht dat het bijdraagt aan een verkeersveiliger Nederland."

Minimale eisen
Voor de drie typen wegen in Nederland (erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en regionale stroomwegen) is voor de situatie binnen en buiten de bebouwde kom aangegeven hoe een kruispunt er minimaal uit moet zien en welke kenmerken dit kruispunt moet hebben. Beschreven worden kruispunten
zonder voorrangssituatie, kruispunten met voorrang, turborotondes en kruispunten met verkeersregelinstallaties.

CROW
De publicatie is het werk van CROW, het nationale kennisplatform voor infrastructuur, verkeer, vervoer en openbare ruimte. CROW is in 2011 op verzoek van het toenmalige Nationaal Mobiliteit Beraad gestart met een werkgroep bestaande uit wegbeheerders, SWOV en TNO om basiskenmerken voor het
ontwerp van wegen op te stellen ter bevordering van de verkeersveiligheid op wegen. Vervolgens is in 2013 gestart met de basiskenmerken voor kruispunten en rotondes. Hiermee wordt vervolg gegeven aan maatregel 12 van de Beleidsimpuls Verkeersveiligheid en aan het Strategisch Plan
Verkeersveiligheid 2008-2020.