Verharden Roovert


In het coalitieprogramma is opgenomen dat de Roovert verhard moet worden. Sinds een half jaar is het college bezig met de voorbereidingen daarvoor. In dit artikel leest u meer over de stand van zaken op dit moment.

Eerste resultaten onderzoek zijn bekend

Voor de zomer informeerden wij u op deze pagina over de noodzaak van de verharding en de onderzoeken die op dat moment in gang waren gezet. Intussen zijn de eerste resultaten van de onderzoeken binnen. We willen goed onderzoeken welke effecten de verharding van de Roovert zal hebben en daarom
voeren we alle onderzoeken zorgvuldig uit. Een gespecialiseerd jurist heeft uitgezocht of een m.e.r.-procedure - dat is een procedure voor een milieu-effect-rapportage - noodzakelijk is voor het verharden van de weg. Dat blijkt niet nodig te zijn, wel moeten we een zogenoemde Passende
Beoordeling opstellen waarin alle milieueffecten worden onderzocht. In een Passende Beoordeling wordt dieper ingegaan op de gevolgen van verharding van de Roovert voor het Natura 2000-gebied Gorp en Roovert. Uit het verkeersonderzoek dat is uitgevoerd op basis van het Regionaal Verkeersmodel
is gebleken dat het verkeer als gevolg van de verharding van de Roovert toeneemt met 361 motorvoertuigen per etmaal tot 710 motorvoertuigen per etmaal. Dit is een passende hoeveelheid voor een erftoegangsweg. In het onderzoek wordt geadviseerd om de maximumsnelheid van 30 km/uur te handhaven
en om een verbod voor vrachtverkeer in te stellen. Afhankelijk van de maximumsnelheid zijn snelheid remmende maatregelen noodzakelijk.

Afronding laatste onderzoeken

Op dit moment worden nadere onderzoeken naar flora en fauna en naar stikstof uitgevoerd. Wij verwachten de onderzoeken deze maand af te kunnen ronden. Zodra alle onderzoeken klaar zijn, kunnen we starten met de ruimtelijke procedure om de verharding van de weg juridisch mogelijk te maken.

Een ruimtelijke procedure voor het hele project

Wethouder Van Doormaal:
We kiezen ervoor om voor verharding van de Roovert een ruimtelijke procedure te volgen; de procedure voor een omgevingsvergunning voor het afwijken van geldende bestemmingsplan.Aangezien de Roovert onderdeel uitmaakt van drie verschillende bestemmingsplannen, is dit de meest zuivere manier
om het project mogelijk te maken. Drie verschillende bestemmingsplannen bieden namelijk ook verschillende mogelijkheden. Als we daar gebruik van zouden maken, krijgen we voor een weg drie procedures die door elkaar heen gaan lopen. Dit is niet duidelijk en werkt erg verwarrend.

Nog volop ruimte voor inspraak

Tijdens de ruimtelijke procedure is het mogelijk om uw mening te geven over de verharding van de Roovert. Daarvoor zullen op de gebruikelijke manier informatieavonden, inspraakperioden en zienswijzenperioden worden georganiseerd. Naar verwachting kan de omgevingsvergunning voor de zomer van
2016 verleend worden.

Contact

Gemeentehuis
Vrijthof 10
5081 CA Hilvarenbeek

Postbus 3
5080 AA Hilvarenbeek

T (013) 505 83 00
Bel me terug

E gemeente@hilvarenbeek.nl

Openingstijden