Opdrijvende waterkering centraal bij info-bijeenkomst Spakenburg - W..


De bouw van de opdrijvende waterkering in de kern van Spakenburg stond dinsdag 10 november centraal tijdens een informatie-avond voor bewoners, in het gemeentehuis van Bunschoten. Waterschap Vallei en Veluwe en de aannemerscombinatie die het werk gaat uitvoeren, vertelden uitgebreid over de
werkzaamheden, die in september 2016 beginnen.

Hoe de kern van Spakenburg mooi, maar ook veilig houden? Dat was in een notendop de opdracht, waarmee het waterschap vorig jaar de markt op ging. Inmiddels staat vast dat de bouwcombinatie Van Heteren Weg en Waterbouw en Jansen Venneboer het werk gaat uitvoeren. Zij werken nauw samen met
ingenieursbureau Nepocon. De waterkering is een uitvinding van de Nederlander Johan van den Noort uit Kampen en het Belgische bedrijf Aggeres is de leverancier ervan.
Tijdens de informatie-avond nam een vertegenwoordiger van de bouwcombinatie in zijn presentatie (pdf, 1,9 MB) de toehoorders stap voor stap mee in de uitvoering, die volgend jaar september begint. Hij toonde onder meer een kort filmpje over de werking van de opdrijvende dam. Deze wordt over
een lengte van 335 meter rond de havens van Spakenburg aangebracht. Ook worden bestaande kades en de openbare ruimte verbeterd en verfraaid.

Volkslied Spakenburg

Enkele opvallende maatregelen zijn onder meer ophoging van het trottoir bij de Westdijk en realisatie van een verkeersplateau op de kruising Westdijk/Havenstraat, een aparte kraanopstelplaats onder de verharding, om schepen uit het water te kunnen hijsen, en een geheel vernieuwde Weikamp,
inclusief vlettenloods en een prominente plek voor Wilhelmina. Op de waterkering worden bovendien letters aangebracht, die samen het Spakenburgse volkslied vormen.
De waterkering zelf wordt weggewerkt in de bestrating (oude haven) en in een muurtje van 65 centimeter hoog (Kerkemaat).

Parkeren Kerkemaat

Vanuit het publiek kwamen verschillende vragen over onder meer de bereikbaarheid van de nieuwe Weikamp voor rolstoelers (antwoord: ja, daarvoor komt een aparte hellingbaan) en de krappe ruimte bij de Kerkemaat in verband met het parkeren van auto's en fietsen. De uitvoerder beloofde hier samen
met de gemeente zorgvuldig naar te kijken.
Ook de werking van het systeem kwam ter sprake: heeft het zich al bewezen, wordt het onderhouden en wat gebeurt er als er een auto of tafeltjes en stoeltjes staan, terwijl de kering omhoog moet? Volgens de uitvoerder en de leverancier wordt het product al toegepast in onder meer Belgie,
Groot-Brittannie en de Verenigde Staten, waar het systeem zijn nut al meerdere keren heeft bewezen. De kering wordt bovendien jaarlijks nagekeken en onderhouden. Waterschap Vallei en Veluwe verzekerde de toehoorders dat de kering in geval van hoogwater door medewerkers wordt vrijgemaakt van
obstakels.

Planning werkzaamheden

De werkzaamheden worden bewust buiten het toeristenseizoen uitgevoerd en duren van september 2016 tot maart 2017. Tot die tijd wordt gewerkt aan het definitief ontwerp van het geheel en toetsing door het Hoogwaterbeschermingsprogramma. Ook worden dan de onderdelen van de waterkering
daadwerkelijk geproduceerd.
Om zoveel mogelijk overlast en hinder te voorkomen, wordt niet op alle plekken tegelijk gewerkt. Gestart wordt met de werkzaamheden tussen Westdijk en de kruising Havenstraat (tot en met half oktober). Vervolgens komt de kruising Havenstraat tot en met Het Spui aan de beurt (tot en met
november). De Turfwal tot en met Hoekstraat staat gepland voor oktober tot en met december en de Weikamp tussen oktober 2016 en half februari 2017. Aan de Kerkemaat wordt gewerkt tussen november 2016 en maart 2017.

Communicatie

Nog voordat de werkzaamheden beginnen, worden tijdens de ontwerpfase elke twee maanden informatiebijeenkomsten gehouden om de omgeving te informeren en eventuele suggesties en ideeen van omwonenden en bedrijven te bespreken. Ook vlak voor de werkzaamheden beginnen, wordt een
informatiebijeenkomst georganiseerd om inzicht te geven in het definitieve plan en een gedetailleerde planning. Ook tijdens de uitvoeringsfase wordt de omgeving voortdurend geinformeerd. Onder meer door middel van een wekelijks inloopspreekuur en tweemaandelijkse informatiebijeenkomsten. Voor
onverwachte gebeurtenissen wordt een calamiteitennummer ingesteld.

Beperking overlast

Om overlast en hinder zoveel mogelijk te beperken, neemt de uitvoerder verschillende maatregelen. Daar waar damwanden moeten worden geplaatst (Kerkemaat), gebeurt dat door middel van drukken in plaats van trillen. Dat voorkomt hinder door trilling en lawaai. Daarnaast wordt waar mogelijk
prefab metselwerk geleverd. Dat betekent dat delen van het metselwerk elders wordt gedaan. Dit maakt het werken minder weersafhankelijk, waardoor de kans op vertraging vermindert.
De uitvoering wordt bovendien zo gepland dat woningen en bedrijven te allen tijde bereikbaar blijven.