Tien mkb'ers winnen Oranje Handelsmissiefonds 2015


* MKB >
* Nieuws >
* Nieuwsbericht

Tien mkb'ers winnen Oranje Handelsmissiefonds 2015

12 november 2015
Tien mkb'ers winnen Oranje Handelsmissiefonds 2015

Fonds helpt ondernemers vleugels uit te slaan naar buitenland. Tien veelbelovende mkb-bedrijven zijn vandaag uitgeroepen tot winnaar van het Oranje Handelsmissiefonds. Tijdens de prijsuitreiking in de KLM-hangar op Schiphol Oost maakten de partners van het fonds, ING, KLM, het ministerie van
Buitenlandse Zaken en MKB-Nederland, de winnaars bekend. Deze zijn geselecteerd uit de meer dan vierhonderd ontvangen inzendingen op basis van hun idee, ambitie en motivatie om in het buitenland succesvol te zijn.

De winnaars worden een jaar lang bijgestaan door de initiatiefnemers van het fonds die hun expertise en ervaring delen. Via hun internationale netwerk worden deuren geopend die anders vaak gesloten blijven. Het is het derde jaar op rij dat de Oranje Handelsmissiepakketten worden uitgereikt.
Hieronder een korte toelichting op de kersverse winnaars:

* Arte Viva (Wijk bij Duurstede) is gespecialiseerd in innovatieve producten op het gebied van kinderveiligheid en met name deurstrippen ter voorkoming van vingerbeknelling. Het bedrijf streeft ernaar om de leefomgeving voor kinderen veiliger te maken en wil dit in 2016 ook in Chili gaan
doen
* Anker Stuy (Terwispel) is vooruitstrevend in verfproducten. Enkele jaren geleden ontwikkelde het bedrijf Seramic Lightcoating, lichtgevende verf voor markeringsstrepen waarmee het een volwaardig, duurzaam alternatief biedt voor conventionele verlichting. Anker Stuy wil graag een netwerk
ontwikkelen in de Verenigde Staten
* Guide ID (Deventer) helpt musea wereldwijd hun bezoekers te boeien en te binden door middel van culturele informatie. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwikkelen en onderhouden van het Podcatcher-platform voor audiotours en wil dit ook graag in Duitsland opzetten
* NAIF (Den Haag) is een verzorgingslijn voor baby's met natuurlijke ingredienten en zonder onnodige toevoegingen. De ambitie is om ook in China zaken te doen
* NETICS (Alblasserdam) is een ingenieursbureau dat beschikt over technieken om baggerslib als basismateriaal te gebruiken voor bouwelementen, bijvoorbeeld voor kustveiligheid. Het bedrijf zoekt naar de ideale combinatie tussen natuur en techniek. Netics wil graag zakendoen in China
* Octatube (Delft) ontwerpt, ontwikkelt en realiseert complexe architectonische constructies van glas en staal. Zo is het bedrijf de bedenker en bouwer van de twee glazengevels voor de Markthal in Rotterdam. Octatube wil graag worden geintroduceerd bij ontwikkelaars in Groot-Brittannie
* Oesterij (Yerseke) is actief in de kweek van schaal- en schelpdieren. Het bedrijf vaart iedere dag uit om Zeeuwse oesters, mosselen en kreeft te oogsten, te verplaatsen of te beschermen tegen natuurlijke vijanden. Oesterij wil Nederland hiermee graag op de kaart zetten in Azie
* Oxipack (Houten) is specialist in efficiente lekdetectie oplossingen bij het luchtdicht of vacuuem verpakken van voedings- en geneesmiddelen. Oxipack wil graag voet aan de grond krijgen in de Verenigde Staten
* Tony's Chocolonely (Amsterdam) wil de ongelijk verdeelde chocoladewereld veranderen in een 100 procent slaafvrije wereld. Het bedrijf wil een schaalbaar en winstgevend handelsmodel ontwikkelen in West-Afrika. Een lancering in de Verenigde Staten is een grote stap in die missie;
* Yays (Amsterdam) is een `travel & stay' concept dat het stedelijke toerisme een nieuwe richting geeft. Yays biedt slaapplekken op unieke locaties in een stad waar de gast het beste kan ervaren hoe het is om daar als local te leven. Yays wil dit concept uitrollen in Spanje.

Tijdens de feestelijke ceremonie onder leiding van Ronnie Overgoor reikten Ralph Hamers, CEO ING Groep, Harm Kreulen, directeur KLM Nederland, Michael van Straalen, voorzitter MKB-Nederland en Ed Hoeks, Ambassadeur van Nederland in Tsjechie, de prijzen uit.

Ralph Hamers: "De winnaars van de derde editie van het Oranje Handelsmissiefonds illustreren de groei en ambitie van de Nederlandse economie. Dit zijn tien bedrijven met innovatieve producten die zich ook succesvol in het buitenland op de kaart willen zetten. We zullen deze ondernemers zowel
in de voorbereiding in Nederland als in het buitenland bijstaan met ons internationale netwerk en onze kennis over de economie, de markt, sectortrends en de cultuur van een land."

Harm Kreulen, Directeur KLM Nederland: "KLM brengt internationale zakenpartners bij elkaar. Ook dit jaar willen we de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds zodoende helpen door ons netwerk en onze kennis van de internationale markten in te zetten. We kijken ernaar uit om deuren te openen
naar de markten waar deze ambitieuze ondernemers aan de slag willen."

Michael van Straalen, voorzitter van MKB-Nederland: "Om het economisch herstel kracht bij te zetten, moeten we nog beter gebruikmaken van de kansen op de wereldmarkt. Het mkb weet weliswaar zijn weg te vinden, maar tegelijkertijd is het potentieel juist hier nog groot. Dat potentieel moeten we
aanboren. En met ons fonds leveren we daaraan een bijdrage. De winnaars van eerdere edities laten dat ook zien."

Ed Hoeks, ambassadeur van Nederland in Tsjechie: "Nederland heeft veel mooie innovatieve bedrijven met mooie producten. De ondernemers die zich hebben aangemeld bij het OHMF zijn daarvan het bewijs. De partners van het OHMF kunnen ondernemers helpen met het opbouwen en uitbreiden van het hun
netwerk. Ze zijn in elk geval van harte welkom bij onze ambassades, consulaten-generaal en handelskantoren in het buitenland. Want zakendoen gaat niet altijd soepel. Er is niet altijd sprake van een level playing field en eerlijke markttoegang. De ambassade kan daarin bemiddelen of de
autoriteiten van het gastland aanspreken."

De winnaars zijn door een vakjury geselecteerd uit meer dan vierhonderd inschrijvingen. Eerdere winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds zijn onder andere Milestone Cards, Micanti en Tropicare.

Het Oranje Handelsmissiefonds is een gezamenlijk initiatief van ING, MKB-Nederland en KLM, ondersteund door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Oranje Handelsmissiefonds wil middelgrote bedrijven inspireren en stimuleren om kansrijk te exporteren. Het fonds is opgericht om de
inhuldiging van Koning Willem-Alexander op 30 april 2013 te markeren.