Rembrandt voorbij: de uitdagingen van de hedendaagse internationale kunstmarkt

20.00 - 21.30

Rembrandt voorbij: de uitdagingen van de hedendaagse internationale kunstmarkt

In samenwerking met de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen

12nov2015 20.00 - 21.30

Lezing

Verdwijnt ons cultureel erfgoed inderdaad naar rijke kunstkopers in China, Rusland of het Midden Oosten? Een avond over de internationale kunstmarkt met Olav Velthuis, Amanda Brandellero, Marc van den Eerenbeemt en Marten Jan Bok.

De aankoop van Rembrandts portretten van Maarten Soolmans en Oopjen Coppit had veel weg van een straatgevecht om cultureel erfgoed: als `Nederland' niet snel doorpakte, zouden de doeken voorgoed verdwijnen in het opzichtige paleis van een oliesjeik of de kluis van een Chinese kunst-investeerder. De portretten moesten voor Nederland, of als dat niet lukte, voor Europa, behouden blijven. Maar door globalisering liggen opeens nieuwe kapers op de kust, en ook nog eens met goed gevulde buidels. Het duurste schilderij dat ooit is verkocht, een werk van Gauguin, ging inderdaad naar de oliesjeiks van Qatar, voor 300 miljoen dollar. Maar wat voor Nederlandse musea een bedreiging lijkt te zijn, is voor vele anderen een grote kans. Denk maar aan de veilinghuizen die graag nieuwe markten aanboren.

Wat is de rol precies van nieuwe opkomende landen in de kunstmarkt? Zijn kunstkopers uit China, Rusland of het Midden Oosten echt zo plat in hun smaak?

Over de sprekers

Olav Velthuis is Universitair Hoofddocent aan de afdeling Sociologie van de UvA. Hij leidt daar de programmagroep Cultuursociologie. Velthuis werkt aan een vergelijkend onderzoek naar de opkomst en ontwikkeling van kunstmarkten in de BRIC-landen (Brazilie, Rusland, India en China). Hiervoor werkte Velhuis bij de Volkskrant en schreef aldaar vele populariserende en wetenschappelijke artikelen over kunstmarkten. Zijn boek "Talking Prices. Symbolic Meanings of Prices on the Market for Contemporary Art" (Princeton University Press, 2005) ontving de Viviana Zelizer Distinguished Book Award van de American Sociological Association voor het beste boek in de economische sociologie. Het Amerikaanse weekblad Newsweek verwees ernaar als `de beste studie naar wat geld spenderen aan kunst betekent`.

Amanda Brandellero is economische geograaf en socioloog, gespecialiseerd in onderzoek naar culturele productie en culturele diversiteit in stedelijke omgevingen. Haar huidige onderzoek richt zich op de opkomst en globalisering van een markt voor hedendaagse kunst in Brazilie. Haar dissertatie is bekroond met de Boekman Prijs en de European Cultural Policy Research Award voor haar bijdrage aan beleidsdiscussies over cultureel ondernemerschap van migranten in Europa.

Marc van den Eerenbeemt is redacteur kunst & media van de Volkskrant. Hij studeerde communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. In 2015 publiceerde hij een overzicht van de meer dan 150 particuliere musea voor moderne en hedendaagse kunst die wereldwijd in de laatste tien jaar de deuren openden.

Dr. Marten Jan Bok (moderator) studeerde economische en sociale geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Na zijn studie was hij onder meer verboden aan het Centraal Museum in Utrecht, The Getty Center for the History of Art and the Humanities en het Rijksmuseum Amsterdam. Zijn onderzoek richt zich op de geschiedenis van de kunstmarkt, de cultuurgeschiedenis van de Republiek en de kunstenaarsbiografie. Hij leidt het interdisciplinaire onderzoeksprogramma "De Amsterdamse kunstmarkt in de Gouden Eeuw", dat onderdeel is van het Amsterdams Centrum voor de Studie van de Gouden Eeuw.

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

AANMELDEN

* www.spui25.nl

* Spui 25

Spui 25-27 | 1012 XM Amsterdam +31 (0)20 525 8142

Gepubliceerd door Spui25