Aanpassingen vervoersplan december 2015

Zoals elk jaar profiteert NMBS van de mogelijkheid om haar dienstregeling aan te passen op de tweede zondag van december, parallel met de overige Europese landen. De wijzigingen hebben tot doel de dienstverlening aan de klant te verbeteren, met respect voor het budgettaire kader en zonder de algemene principes van het vervoersplan op de helling te zetten.

Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan in december 2014 werden al kleinere technische aanpassingen doorgevoerd om de stiptheid en vlotheid van het verkeer te verbeteren. Ook werd de capaciteit van een zestigtal treinen versterkt.

Hieronder vindt u de voornaamste wijzigingen in het aanbod voor Vlaanderen en Brussel vanaf 13 december. Deze zijn vooral het gevolg van de ingebruikname van de spoortunnel Schuman-Josafat eind dit jaar en de elektrificatie van het baanvak Herentals-Mol. De aanpassingen worden telkens gecommuniceerd voor Vlaanderen en Wallonie. Het Franstalige persbericht met de voornaamste aanpassingen voor Wallonie vindt u op onze website.

Deze aanpassingen zijn al consulteerbaar via de klassieke communicatiemiddelen (routeplanner via website, app ...)

Ingebruikname tunnel Schuman-Josafat en lancering voorstedelijk treinaanbod S:

De tunnel verbindt de spoorlijnen 161 Namen-Brussel, 124 Nijvel-Brussel en het zuidelijke deel van het ringspoor 26 met het noordelijke deel van het ringspoor 26, door het bedienen van de Europese wijk. Het nieuwe vervoersplan dat eind 2014 in werking trad, had al rekening gehouden met de ingebruikname van de tunnel zodat de impact op de dienstregeling beperkt is.

De verbinding IC17 Dinant-Namen-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman-Schaarbeek zal voortaan via de Schuman-Josafat tunnel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven doorrijden (met stop in Bordet). Deze verbinding zal dus Schaarbeek niet langer bedienen.

De verbinding IC27 Charleroi-Zuid-Nijvel-Brussel-Luxemburg wordt via de tunnel naar Brussel-Nationaal-Luchthaven verlengd (met stops in Brussel-Schuman en Bordet). Ook de amplitude (het aantal treinen per dag) van beide verbindingen wordt uitgebreid. De L-verbinding tussen Geraardsbergen-Halle-Brussel-Luxemburg wordt samengevoegd met de L-verbinding Brussel-Luxemburg-Delta-Vilvoorde-Mechelen.

De nieuwe verbinding (S5) doorheen de Josafattunnel zal ook Brussel-Schuman en de nieuwe halte in Mouterij bedienen. Deze nieuwe relatie zal wel niet langer Delta en Merode bedienen.

De bestaande L-verbinding tussen Halle-Brussel-Luxemburg-Brussel-Schuman- Jette-Aalst wordt in twee geknipt: een verbinding - tussen Halle en Brussel-Luxemburg - wordt via Brussel-Schuman en de Josafat-tunnel verlengd tot Vilvoorde en Mechelen (nieuwe verbinding S5). De tweede verbinding (S4), tussen Aalst en Brussel-Luxemburg, wordt beperkt tot Merode tijdens de daluren en Vilvoorde tijdens de piekuren met stops te Etterbeek, Delta, Merode, Meiser, Evere en Bordet.

De verbinding Halle-Delta-Vilvoorde-Mechelen (S7) wordt behouden en zal via Hofstade en Muizen rijden, in plaats van via Weerde. Dat betekent dat beide haltes met Delta en Merode verbonden worden.

Twee P-treinen Landen-Leuven-Brussel-Luxemburg-Schaarbeek zullen via de tunnel Schuman-Josafat omgeleid en verlengd worden tot Eigenbrakel (met stop te Mouterij). Twee piekuurtreinen 's avonds maken de omgekeerde beweging, vanuit Eigenbrakel, in plaats van Schaarbeek.

Twee P-treinen Eigenbrakel-Brussel-Luxemburg worden via de tunnel Schuman-Josafat verlengd tot Leuven, eveneens met bediening van Mouterij. 's Avonds maken twee piekuurtreinen de omgekeerde beweging.

Beide verbindingen vormen de verbinding S9.

De verbinding S8 Brussel-Zuid-Ottignies-Louvain-la-Neuve zal tijdens de daluren in Groenendaal stoppen.

Vanaf december worden ook twee extra stopplaatsen in Brussel in gebruik genomen. Thurn & Taxis (lijn 28) zal elk uur bediend worden door de relatie S10 Dendermonde- Brussel-West-Brussel-Zuid-Aalst, zowel tijdens de week als tijdens het weekend. Mouterij (lijn 161) wordt de hele dag bediend door de verbinding S5 Halle-Brussel- Schuman-Vilvoorde: deze verbinding verschaft een snelle toegang tot het centrum van Elsene (Flageyplein etc). Tijdens de piekuren bedient de relatie S9 eveneens de halte Mouterij.

Lijn 15 Mol-Herentals:

Vanaf december kan op het baanvak Mol-Herentals met elektrisch treinmaterieel gereden worden. Dat maakt een flexibelere inzet (diesel of elektrisch) van het materieel mogelijk. Zo zal de L-trein tussen Mol en Antwerpen voortaan met elektrisch materieel kunnen rijden. Twee P-treinen tussen Herentals en Brussel-Zuid (een 's ochtends en een 's avonds) worden verlengd tot Mol. Dat betekent dat ook Geel en Olen voortaan een rechtstreekse verbinding krijgen met Brussel. Daarnaast wordt ook een extra P-trein vanuit Mol naar Brussel ingelegd (aankomst 7u49 in Brussel-Noord).

Lijn 53: Kapelle-op-den-Bos - Leuven:

Reizigers vanuit Kapelle-op-den-Bos krijgen vanaf december opnieuw een rechtstreekse verbinding met Leuven door het verlengen van de P-trein Dendermonde-Mechelen tot Leuven (aankomst om 8u28).

Lijn 66: Kortrijk-Oostende:

De NMBS verlengt tijdens werkdagen tijdens de piekuren enkele treinen van de ICverbinding Kortrijk-Brugge tot Oostende. 's Ochtends vertrekken twee treinen uit Oostende in plaats van Brugge richting Kortrijk, en rijdt een trein uit Kortrijk, na aankomst in Brugge verder tot Oostende. 's Avonds worden twee treinen uit Kortrijk verlengd tot Oostende, en krijgen twee treinen herkomst Oostende in plaats van Brugge. Pendelaars tussen Kortrijk en Oostende zullen 12 minuten sneller kunnen sporen.