Opening onderdoorgangen De Mars Zutphen


(13-11-2015)

Op 14 november 2015 is de feestelijke opening van twee spooronderdoorgangen in Zutphen. In opdracht van ProRail heeft Railinfra Solutions vanaf 2008 de realisatie van de onderdoorgangen begeleid in het proces van voorontwerp tot en met de uitvoering. Daaronder vielen het opstellen van het
opdrachtgeversontwerp, de architectuur, contractvorming, bouwbegeleiding en toetsing van de uitvoering van het UAV-GC contract.

De twee onderdoorgangen liggen aan weerszijde van het monumentale station Zutphen en maken verbinding tussen het centrum en het bedrijventerrein De Mars en het nieuwe woon- en bedrijvengebied de Noorderhaven. Na de opening vervangen ze de huidige brede spoorwegovergang, die op dezelfde datum
wordt afgesloten voor verkeer.

Onderdoorgang Marstunnel is voor alle verkeer: voetgangers, fietsers en autoverkeer. Onderdoorgang Kostverloren is voor voetgangers en fietsers. In navolging van het Stedenbouwkundig plan van KCAP Architects en Planners en het ontwerp voor de openbare ruimte van Lodewijk Baljon
landschapsarchitecten zijn de onderdoorgangen nauw verweven met de stad.

De architectuur van onderdoorgang Marstunnel is ontworpen door Mari Baauw van Railinfra Solutions, de architectuur van Kostverloren is ontworpen door Marc Maurer van Maurer United. De Marstunnel kenmerkt zich door vloeiende, organische baksteenwanden in een groene stedelijke omgeving. Beide
onderdoorgangen hebben een geheel eigen hoogwaardig interieur, een inwendige ribbenstructuur, waarvoor het licht- en kleurontwerp ontworpen is door lichtkunstenaar Herman Kuijer. Deze lichtkunst verzorgt ook het functionele licht in de onderdoorgangen.

Resultaat is een ontwerp waar stedenbouw, architectuur en (licht)kunst sterk geintegreerd zijn en waar passanten kunnen genieten van een bijzondere vormgeving en kleurenschouwspel.

+