Genomineerden wedstrijd Haagse Vernieuwers bekend


Genomineerden wedstrijd Haagse Vernieuwers bekendt

Gepubliceerd:
13 november 2015

Laatste wijziging:
13 november 2015

De eerste genomineerden van de wedstrijd `Haagse Vernieuwers' zijn bekend. Dit is een wedstrijd waarmee de gemeente Den Haag organisaties en studenten uitdaagt om vernieuwende ideeen te presenteren rond maatschappelijke vraagstukken. Van de 32 inzendingen behaalden 9 partijen - 6
bedrijven/instellingen en 3 studenten de tweede fase. Op 19 januari a.s. worden de definitieve winnaars bekend gemaakt tijdens de Big Improvement Day.

De volgende projecten zijn genomineerd (in alfabetische volgorde):
- Meer lokale groente op het menu
- Noordzeeboerderij Scheveningen
- Ring a Bell!
- Skide - Ski with the tide
- Urban Mining with Credits
- ZONnebrand ZONder rommel

De volgende inzendingen uit de categorie studenten zijn door naar de volgende ronde:
- Edibles
- Make Plastic Fantastic
- Upwear

Challenge Haagse Vernieuwers
Vernieuwende oplossingen vragen om een nieuw soort creativiteit en sectoroverstijgende samenwerking. Om dit te stimuleren schreef de gemeente de challenge Haagse Vernieuwers uit. Een selectiecommissie beoordeelt de inzendingen. De winnaar maakt kans op een prijs tussen EUR10.000 tot EUR35.000.
Ook studenten worden uitgedaagd met ideeen te komen. Voor het winnende idee van een student is er een prijs van EUR 5.000 tot EUR10.000.

Impact Economy
Den Haag stimuleert een levendige start-up economie. In de stad werken vele duizenden mensen aan vernieuwende oplossingen voor een betere wereld. Denk aan maatschappelijke vraagstukken op het gebied van veiligheid, recht, water, voedsel en duurzaamheid. Dit maakt Den Haag tot een uniek
internationaal knooppunt dat start-ups, overheden, internationals, kenniscentra, creatieve ondernemers en studenten met elkaar verbindt. Economisch succes en maatschappelijke impact gaan in Den Haag hand in hand. Dit heet de impact economy. Om de groeipotentie volledig te benutten, investeert
de stad in mensen, plekken, experimenten en ideeen. Het programma schept zo de randvoorwaarden voor een vestigingsklimaat met volop ruimte voor start-ups en innovatief ondernemerschap.

Vorig jaar mochten Seepje, Greenfox en Privacy op Internet zich de Haagse Vernieuwers noemen. De hoofdprijs van EUR 30.000 is gegaan naar de makers van Seepje, een 100% plantaardig en Fairtrade wasmiddel uit Nepal, gemaakt van de Sapindus mukorossi vrucht.

Kijk voor het volledige juryrapport op: http://www.denhaag.nl/home/bedrijven-en-instellingen/to/Challenge-Haagse-Vernieuwers-2016.htm