GfK: Omzet totale non-food markt stijgt met 2%

vrijdag 13 november 2015 09:11 Economie

Dit is een origineel bericht van GfK

Resultaten derde kwartaal 2015 GfK Retail Reports

De omzet van alle non-food markten bij elkaar opgeteld laat een omzetstijging zien van 2%. Vorig jaar in dezelfde periode groeide de markt slechts met 0,3%. De markten die zorgen voor de grootste omzetstijging zijn: Telecom en Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten. Ook Boeken, Entertainment, Fashion en Doe Het Zelf laten een groei zien. De markt voor Toerisme, Consumenten Elektronica, Photo en IT laten een dalende omzet zien. Dit blijkt uit de Q3 rapportage van GfK Retail Reports.

Telecom: Smartwatches en Health/fitness trackers zijn populair De telecommarkt blijft zich in het derde kwartaal van 2015 positief ontwikkelen met een afzetgroei van 10% in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. De producten die de grootste groei laten zien zijn Smartwatches en Health/fitness trackers. Deze producten laten een groei van respectievelijk 117% en 115% zien. Mobiele accessoires zoals bijvoorbeeld headsets en opladers groeien met 20%.

Groot-en Klein Huishoudelijk: innovatie producten groeien het meest De markt voor Groot Huishoudelijke apparaten is in het derde kwartaal nog steeds een van de hardst groeiende markten. Vergeleken met een jaar geleden is de omzetgroei wel iets minder (7% in 2015 vs 8,5% in 2014). Door het succes van de waterpomp-drogers groeit de omzet van de droogtrommel nog stevig door. Keukenapparatuur als kookplaten en ovens laten een sterke groei zien. De stoomovens groeien zelfs met meer dan 50%. Magnetrons en koelkasten blijven onder de 10% omzetgroei en de afwasmachines (+3,9%) en vriezers (-0,2%) doen het het minst goed.

De markt voor Klein Huishoudelijke apparaten laat vergeleken met vorig jaar een groei zien van 5,6%. Het derde kwartaal van 2015 is hiermee inmiddels het 8e opeenvolgende kwartaal met groei. Voorbeelden van zeer positieve verkoopcijfers binnen deze groep zijn: 'vetarme' friteuses, sapcentrifuges en citruspersen, bloeddrukmeters, digitale thermometers, elektrische tandenborstels, haardrogers, personenweegschalen en stofzuigers. Het betreft hier allemaal producten die innoveren op het gebied van gemak en gezondheid. De grootste groei wordt veroorzaakt door verschillende producten uit het segment Kleine Keukenapparaten en uit het segment Personal Care (6,8%). Het segment Home Comfort laat slechts een omzetgroei van 2,5% zien.

Boeken: Goede verkoop informatief non-fictie en kinderboeken

In het derde kwartaal van 2015 heeft het lichte herstel van de boekenmarkt zich doorgezet. Er werd in deze periode met papieren algemene boeken een omzetgroei behaald van 3,7% vergeleken met Q3 van 2014. Nog steeds zijn informatieve non-fictie boeken de absolute uitblinker van 2015 met een jaarlijkse groei van 10%. Ook kinderboeken blijven het met een groei van 5% uitstekend doen. Fictie en non-fictie vrije tijd dalen in omzet.

Entertainment: Digitaal video en muziek groeit door!

In het derde kwartaal van 2015 stijgt de omzet van de entertainmentmarkt met ruim 3%. Deze groei is voornamelijk toe te schrijven aan de opmars van Video on Demand (+38%), streaming abonnementen en PS4 software. De omzet van muziek, zowel fysiek als digitaal, is gestegen met zo'n 5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door streamingdiensten die groeien met 29%.

Fashion: schoenen en kinderkleding populair

De omzetresultaten binnen de fashion markt (rapportages van de GfK INretail FashionScan en ShoeScan) laten in het derde kwartaal een stijging zien van ruim 3%. In de categorie kleding wordt in het derde kwartaal een plus geboekt van 1,8% en binnen de categorie schoenen is een omzetplus van maar liefst 8,6% te zien. Het segment dat het afgelopen kwartaal de grootste groei laat zien is dat van de kinderkleding (+9,3%) en kinderschoenen (+12%).

Doe Het Zelf: kleine bescheiden groei

De Doe Het Zelf markt laat in het derde kwartaal een kleine bescheiden groei zien van ruim 2%. Binnen de bouwmarkten groeit de omzet van raamdecoratie en vloeren wel hard. Ook hout- en plaatmateriaal, deuren en kozijnen, bouwmaterialen en gereedschap groeien stevig. Verf, behang en sanitair heeft het moeilijk.

Toerisme, Consumenten Elektronica, Photo en IT: dalende omzet De toerisme markt laat een omzet daling zien van ruim 2%. Ook het aantal passagiers daalt met ruim 3%. Met name Tunesie kent sterke dalende boekingen vanwege de terreur aanslagen. Turkije en Griekenland daalt ook en Spanje profiteert hiervan.

De omzet binnen Consumenten Elektronica is op de weg terug maar laat in het derde kwartaal nog wel een omzetdaling zien van 3,9%. De omzet van de Televisie markt daalt met 4,8%. Personal Audio geeft een positieve impuls aan deze markt. Ook zien we dat de Drones aan populariteit wint.

De Photo markt laat wederom een omzetdaling zien van 4,3%. Deze daling wordt voornamelijk veroorzaakt door digitale camera's. De omzet van losse lenzen laat nog wel een positieve groei zien van 2,5%.

De IT markt daalt met 2,5%, vooral door de teleurstellende back to school periode maar ook bij gebrek aan echt nieuwe innovaties. Windows 10 laat niet de doorbraak zien waarop men hoopte. De PC en tablet markt staat verder onder druk.