Vierduizend sjoemelauto's bij Rijk en politie

Radio | vr 13 nov 2015

Ongeveer 4.000 auto's van de Rijksoverheid en de Nederlandse politie zijn betrokken bij het dieselschandaal rond Volkswagen. Dat blijkt uit cijfers van de Landelijke Eenheid van de politie en het ministerie van Defensie, die EenVandaag in handen heeft gekregen.

Alle betrokken ministeries en overheidsdiensten worden binnenkort door Volkswagen-importeur Pon geinformeerd om welke auto's het gaat.

Van alle overheidsorganisaties is de politie is het zwaarst getroffen door `Dieselgate': rond de 3.000 politievoertuigen zijn uitgerust met de sjoemelsoftware. Dat betreft een kwart van het totale wagenpark van 12.000 voertuigen. Bij verschillende ministeries en andere overheidsdiensten rijden er ook nog eens duizend rond, zo blijkt uit cijfers van het ministerie van Defensie, de wagenparkbeheerder van het Rijk. In totaal gaat het om ongeveer 4.000 voertuigen. Al deze auto's moeten vanaf begin volgend jaar terug naar de garage voor een software-update, en mogelijk ook technische aanpassingen. Exacte details over die terugroepactie zijn nog niet bekend.

Prioriteit

,,Het belangrijkste voor ons is dat het politiewerk kan doorgaan", laat een politiewoordvoerder weten. Intussen gaat de levering van al bestelde Volkswagens aan de politie gewoon door. Daar zitten ook auto's bij met de gewraakte software. ,,Een leveringsstop zou de uitvoering van politietaken in het gedrang kunnen brengen", aldus de politie. ,,Het algemeen belang gaat voor." De politie en het Rijk laten weten in overleg te zijn met Pon over welke auto's het precies betreft. Ook gaat de importeur een plan opstellen hoe en wanneer de auto's worden teruggeroepen. De politie heeft de importeur gevraagd haar voertuigen `met prioriteit' te behandelen.

Miljarden

In totaal zijn in Nederland 116.000 auto's van het Volkswagen-concern betrokken bij het dieselschandaal, dat twee maanden geleden los barstte. Wereldwijd gaat het om 11 miljoen auto's, die uitgerust zijn met sjoemelsoftware. Deze software zorgt er voor dat de auto's in een testsituatie veel minder schadelijke stoffen uitstoten dan in de praktijk. De Amerikaanse milieudienst EPA kwam het schandaal op het spoor. De manipulatie dreigt Volkswagen vele miljarden te gaan kosten.