Scholieren bijgespijkerd over vluchtelingencrisis

In de nieuwe collegezaal van het Lipsius zaten op 12 november geen studenten maar scholieren. Negen vijfde klassen van het Stedelijk Gymnasium in Leiden kregen een uniek college over de vluchtelingencrisis van hoogleraar Sociale Geschiedenis Leo Lucassen. `Het is erg moeilijk om je over dit onderwerp een mening te vormen', aldus een scholier.

Geen rem

`Er zijn nog nooit zo veel vluchtelingen geweest als nu.' En: `Er staat geen rem op'. Tegenover de ongeveer 270 rumoerige vijfdeklassers betoogde Lucassen in zijn college `De huidige vluchtelingencrisis in historisch perspectief' dat deze uitspraken over het vluchtelingendebat niet kloppen. Lucassen: `Het hangt er maar net vanaf hoe je de cijfers interpreteert.'

Te simpele oplossingen

De vijfdeklassers waren vooral erg geinteresseerd in Lucassens mening over het onderwerp. `Wat moet er gebeuren met ongeschoolde vluchtelingen?' was een van de vragen na afloop van zijn verhaal. En: `Wat is uw oplossing voor het vluchtelingenprobleem?' `Die heb ik niet', zo beantwoordde Lucassen deze laatste vraag. `We moeten in elk geval uitkijken voor simpele oplossingen. Het zou goed zijn als arbeidsmigranten bij aankomst eerst moeten aantonen dat ze een aantal jaar zelf hun geld kunnen verdienen. Pas daarna kunnen ze aanspraak maken op sociale voorzieningen zoals een uitkering.'

Genuanceerder beeld over vluchtelingen

`Ik was het toegankelijke boek Winnaars en Verliezers van Leo Lucassen aan het lezen als voorbereiding op mijn lessen', vertelt initiatiefnemer Frank Heesbeen, docent Economie & Maatschappijleer. `Toen bedacht ik me dat het leuker zou zijn als Lucassen er zelf over zou vertellen. Ik mailde hem en twee weken later was het college geregeld.' Heesbeen merkte bovendien dat zijn leerlingen behoefte hadden aan een genuanceerder beeld over vluchtelingen. `Mensen baseren hun mening vaak op meningen van anderen. Ik wilde mijn leerlingen door middel van dit college de feiten laten zien zodat ze zelf een opinie kunnen vormen.'