Hogescholen willen verder met Associate degree

PERSBERICHT

Hogescholen willen verder met Associate degree

Bijna 30 aanvragen voor nieuwe Ad-opleidingen

In 2017 wordt de Associate degree een zelfstandig opleidingsniveau. Deze op handen zijnde wetswijziging weerhoudt hogescholen er echter niet van om nieuwe aanvragen voor Associate degree opleidingen in te dienen. In 2014 en 2015 werden 29 nieuwe aanvragen voor Ad-opleidingen ingediend, variërend van Tuinbouwmanagement tot Business Studies Logistiek en Ervaringsdeskundige in de zorg. De aanvragen komen van hogescholen uit het hele land, zowel vanuit het bekostigd als het private onderwijs.

Tussen mbo-4 en hbo-bachelor

“De hogescholen hebben duidelijk vertrouwen in de Ad, daar ben ik blij mee”, vertelt Asje van Dijk, voorzitter van het Landelijk Platform Associate degree. “Na de laatste Ad-pilotronde in 2012 duurde het tot juli 2014 voordat hogescholen weer nieuwe Ad-aanvragen konden indienen. Dat zij dit nu weer breed doen laat zien dat de Ad echt voorziet in een behoefte. De Ad vult het gat dat in Nederland tussen mbo-4 en de hbo-bachelor bestond. De Associate degree is ook een ideale manier om tot verbetering van de arbeidsmarktpositie te komen voor werkenden voor wie een bedrijfsopleiding onvoldoende erkenning oplevert en een vierjarige bachelor te lang is.”

Relevantie in de praktijk

Hogescholen moeten voor het aanvragen van een Associate degree voldoen aan de ‘toets nieuw Associate degree-programma’ van de Nederlands–Vlaamse accreditatieorganisatie (NVAO). Dit houdt o.a. in dat zij in overleg met het werkveld de behoefte aan de betreffende opleiding onderbouwen. “Mbo-instellingen kunnen daarbij helpen de behoefte vanuit de praktijk goed in kaart te brengen”, aldus Van Dijk.

Klaar voor de groei?

Onderzoeksbureau SEO volgde de afgelopen jaren de ontwikkelingen rond de Ad nauwlettend. De monitor uitrol Associate degree, die SEO voor het platform maakte, laat zien hoe het aanbod aan Ad-programma’s en de in-, uit- en doorstroom van Ad-studenten zich ontwikkelen en welke factoren een rol spelen bij het slagen of falen van een Ad-programma. Platformvoorzitter Van Dijk: “Werknemers en werkgevers waarderen de Ad vanwege de relatief korte studieduur van twee jaar en de stimulerende rol die de opleiding heeft voor het eigen initiatief, maatwerk en strategisch inzicht in de organisatie van studenten.” Voor het succes van een Ad zijn steun en beleid vanuit het management van een hbo-instelling belangrijke succesfactoren. Evenals bekendheid en herkenbaarheid. Hierin moet volgens de monitor nog flink worden geïnvesteerd.