"We hebben het jeugdvoetbal afgepakt van de kinderen"


'We hebben het jeugdvoetbal afgepakt van de kinderen'

Blog
17 november 2015 / Andrean Loizides

Als je naar jeugdvoetbal in het amateurvoetbal kijkt, struikel je al snel over schreeuwende ouders en driftige coaches die kinderen als een computerspel proberen te (be)sturen, schreeuwen en soms zelfs de 'strijd' aan willen gaan met de tegenpartij. Dat allemaal om te winnen, maar wat valt er
nou eigenlijk nou eigenlijk echt te winnen?

Graag neem ik jullie mee in hetgeen ik tegenkom op de voetbalvelden. De velden waar kinderen vrijuit zouden moeten kunnen voetballen maar waar wij als volwassenen hen enorm belemmeren.

Hebben we weleens nagedacht over wat we te winnen hebben? Uiteraard is de spelbedoeling duidelijk, we spelen om de wedstrijd te winnen. Maar wil je dat ten koste van het spelplezier van de kinderen? Het is toch veel belangrijker dat ieder kind het mooie voetbalspel met plezier kan beleven?



Het is toch veel belangrijker dat ieder kind het mooie voetbalspel met plezier kan beleven?

Dat de spelers in dit spel goede en minder goede keuzes kunnen maken is een voorwaarde om iets te kunnen leren. Wij moeten er mee bezig zijn een situatie te creeren waarbinnen de kinderen met plezier goede en foute keuzes ervaren en waar de trainer hen duidelijke verbeterpunten aanbiedt. Geef
bijvoorbeeld vijf concrete complimenten tegenover een tip. Deze verhouding van tops en tips zorgt ervoor dat kinderen zich optimaal ontwikkelen.

Wat hebben we te winnen?

* De kinderen: een wedstrijd natuurlijk. Maar nog belangrijker: het idee dat ze dingen goed doen en dat er iets te leren valt.
* De ouders: hun kind zien genieten van het spel. En kinderen zullen ook af en toe een wedstrijd verliezen.
* De vereniging: Kader, jeugdleden en ouders die met plezier actief zijn en blijven bij de vereniging.

Tips:

1. Bespreken, afspreken, aanspreken
Bespreek met de ouders wat zij belangrijk vinden, wat wil de vereniging de kinderen aanbieden en op welke manier? Het bespreken en afspreken van deze waarden en normen creeert draagvlak voor de regels, waar we elkaar vervolgens op kunnen en moeten aanspreken. Uiteraard zijn er ook
voorbeelden van verenigingen die al verder zijn met zulke afspraken/regels, ook voor deze verenigingen is het enorm belangrijk dat ze hier draagvlak voor weten te vinden. Aanspreken is lastig maar onthoudt: dit doe je niet vanuit je persoon, dit doe je vanuit de gezamenlijk afgesproken
waarden en normen.

2. Ga voor spelplezier
De spelbedoeling is 'het winnen van een wedstrijd' maar dit mag nooit ten koste gaan van het spelplezier van de kinderen. Dit klinkt erg simpel maar betekent in praktijk het volgende;

* we wisselen aan het eind van de wedstrijd nooit puur om te winnen;
* we geven ieder kind evenveel complimenten en tips;
* we moedigen aan en faciliteren het voetbal voor de kinderen.

Het winnen zit hem in het aanbieden van veilig, plezierig en leerzaam voetbal voor de kinderen!
3. Zet je in voor veilig, plezierig en leerzaam voetbal
Op deze manier geven wij het voetbal terug aan de kinderen! Het winnen, gelijkspelen of verliezen van een wedstrijd is een uitkomst van het spel. Uiteraard genieten we van het winnen van een wedstrijd, meer dan dat we verliezen. Maar het belangrijkste is veilig en plezierig leren
voetballen!

Wat ik zou willen?
Ik zou willen dat wij als volwassenen, vaker bij stilstaan bij onze invloed op het spelplezier van kinderen en dat we elkaar hier indien nodig op aanspreken. Alleen als de vereniging, het kader en de ouders willen veranderen, kan je hier echt mee aan de slag.

Geniet van de voetballende kinderen en support ze in het spelplezier!

Vanuit Rotterdam Sportsupport zien wij graag reacties, succesverhalen maar zeker ook hulpvragen tegemoet! Twijfel dus niet als je met dit onderwerp aan de slag wilt en stuur een mail naar a.loizides@rotterdamsportsupport.nl



Andrean Loizides is combinatiefunctionaris voetbal bij Rotterdam Sportsupport. Als combinatiefunctionaris organiseert hij samen met verenigingen activiteiten en projecten gericht op ledenwerving en ledenbehoud. Hieruit ontstaan onder andere voetbalclinics op scholen en in de wijk,
ondersteuning van voetbalverenigingen op organisatorisch, technisch en pedagogisch vlak middels kaderbijeenkomsten en `'coaching on the job''. Zelf is hij actief op de voetbalvelden in en rondom Delft.