Nieuw aanbod voor crisisopvang vluchtelingen in januari


Vanaf maandag 12 oktober heeft onze gemeente 150 vluchtelingen voor een periode van 72 uur opgevangen. Wij hebben het verloop van de opvang uitgebreid geevalueerd. Op basis van deze evaluatie heeft het college besloten om nogmaals medewerking te willen verlenen aan de crisisopvang van
vluchtelingen in onze gemeente, maar door omstandigheden kan dat niet eerder dan januari 2016. Het gaat wederom om de locaties de Nieuwe Erf en Den Elshorst, maar de locaties worden bij voorkeur niet tegelijk in gebruik genomen. Ook bij een nieuwe opvang gaat het om een crisisopvang van 72
uur. Gezien de opgedane ervaring is het college bereid om, indien dat vanwege bijzondere omstandigheden nodig mocht zijn, hierin enigermate flexibel te zijn en asielzoekers een of twee dagen langer te laten verblijven.

Wethouder Jan van de Wiel: " ik heb de afgelopen periode met veel inwoners gesproken. De overgrote meerderheid daarvan is positief over het verloop van de opvang. We hebben nu ervaring opgedaan en veel mensen hebben opnieuw hun vrijwillige inzet aangeboden. Hierdoor kunnen wij een nieuwe
crisisopvang in goede banen leiden. Naast het aanbieden van een nieuwe crisisopvang, zetten wij ons ook in voor huisvesting van statushouders in onze gemeente. Ik denk dat Hilvarenbeek hiermee een passende bijdrage levert in het vluchtelingenvraagstuk in ons land".

Resultaten enquete: rustig verloop van opvang

De enquete die wij onder inwoners hebben uitgezet is door 108 personen ingevuld. Ten minste 73 respondenten zijn woonachtig in Diessen. 44% van de respondenten geeft aan niks van de opvang van vluchtelingen gemerkt te hebben. Nog eens 44% geeft aan dat het heel rustig is verlopen. 10% heeft
enige onrust ervaren en 1% heeft ingevuld veel overlast te hebben ervaren. 8 respondenten geven aan een onveilig gevoel te hebben ervaren doordat er groepen mensen in het dorp liepen.

De meerderheid van de respondenten is tevreden met maatregelen die de gemeente heeft genomen om de opvang goed te laten verlopen:

* Informatieavond (59% goed, 21% voldoende)
* Inzet medewerkers gemeente (50% goed, 27% voldoende)
* Inzet professionele beveiliging (50% goed, 26% voldoende)
* Inzet vrijwilligers (53% goed, 25% voldoende)

Informatieverstrekking

De informatieverstrekking (website, nieuwsbrieven, informatiebijeenkomst) vanuit de gemeente scoort 49,4% goed en 42,5% voldoende. Enkele mensen geven aan door het nieuws te zijn overvallen. Zij vonden de bewonersbrief te kort verzonden voor de informatieavond. Enkele inwoners geven aan een
stem in het besluit gehad te willen hebben. Ook wordt er aangegeven dat de informatie (bewonersbrief en informatieavond) goed en duidelijk was.

Evaluatie gesprekken

Wij hebben met de volgende organisaties en groepen gesprekken gevoerd: vertegenwoordigers van de vrijwilligers (Rode Kruis en Seniorenraad), eigenaren van De Nieuwe Erf en Den Elshorst, Werkgroep Leefbaar Baarschot en Belangenorgaan Diessen, de direct omwonenden van beide locaties en eigen
medewerkers.

Kosten

De kosten voor logies en verblijf zijn vergoed door het COA. De kosten voor rekening van de gemeente bedragen in totaal 20.000 euro. Het grootste deel daarvan, 14.500 euro, betreft de kosten voor professionele 24-uurs inzet. Andere kosten zijn: medische kosten, reiskosten voor tolken,
aanschaf kleine toiletartikelen e.a.
Daarnaast zijn er nog de kosten van ambtelijke inzet, te calculeren op ca. 22.000,-.

* Raadsinformatiebrief evaluatie opvang vluchtelingen (17 november 2015).pdfpdf(221,66 KB)
* Raadsinformatiebrief opvang vluchtelingen voorbij 15 oktober 2015.pdfpdf(67,22 KB)
* Raadsinformatiebrief opvang vluchtelingen 13 oktober 2015.pdfpdf(76,16 KB)
* Raadsinformatiebrief raadsvragen inzake gezondheidszorg opvang vluchtelingen 12 oktober 2015.pdfpdf(85,13 KB)
* Raadsinformatiebrief vluchtelingenvraagstuk 6 oktober 2015.pdfpdf(86,1 KB)
* Bewonersbrief opvang vluchtelingen.pdfpdf(245,83 KB)
* Raadsinformatiebrief opvang vluchtelingen.pdfpdf(57,52 KB)

Document download informatie:

* Bestanden met de extensie .pdf kunnen gelezen worden met bijvoorbeeld: Adobe Reader

Contact

Gemeentehuis
Vrijthof 10
5081 CA Hilvarenbeek

Postbus 3
5080 AA Hilvarenbeek

T (013) 505 83 00
Bel me terug

E gemeente@hilvarenbeek.nl

Openingstijden