Kosten afval na jaren van verlaging terug op niveau 2012


Het college van de gemeente Lingewaard ziet zich genoodzaakt om aan de gemeenteraad voor te stellen om de afvalstoffenheffing in 2016 te verhogen.

Hiermee komt de belastingdruk voor afval na een aantal jaren van verlaging ongeveer op het niveau van 2012.

De gemeente heeft de afgelopen drie jaren de inwoners een korting op de afvalstoffenheffing kunnen geven. Dit was mogelijk omdat er in 2012 veel geld in de reserve afvalstoffenheffing zat. Zo ontvingen huishoudens in 2012 een eenmalige teruggave van EUR20,- en ontvingen zij in 2013 t/m 2015
een teruggaaf met structureel karakter van EUR11,- per jaar. Doordat er nu geen extra geld meer in de reserve beschikbaar is, vervalt de korting op de afvalstoffenheffing.

Bij de Programmabegroting is uitgegaan van een gelijkblijvende lastendruk voor de inzameling van restafval. Na de zomer is echter bekend geworden dat de kosten voor 2016 gaan toenemen. De gemeente wordt geconfronteerd met een kostenstijging door onder andere een nieuwe afvalstoffenbelasting en
een verlaging van de vergoeding voor kunststofverpakkingsmateriaal. Om kostendekkend te werken, zullen de tarieven hieraan moeten worden aangepast.

Kosten 2016
Mocht de raad in december van dit jaar instemmen met het voorstel van het college, dan komt de belastingdruk voor afval van inwoners uit de gemeente Lingewaard neer op zo'n EUR175,-. Daarmee is de belastingdruk terug op het niveau van 2012. Voor de afvalstoffenheffing betekent dit concreet dat
laagbouwhuishoudens een vast tarief van EUR139,50 en een DIFTAR tarief van EUR4,- per lediging betalen. Op basis van de ervaringen van het nieuwe inzamelsysteem is de verwachting dat huishoudens de restafvalcontainer gemiddeld 9 keer per jaar aan de straat zetten.

De belastingdruk van het afval voor laagbouwhuishoudens komt hiermee in 2016 op gelijk niveau als Overbetuwe. De belastingdruk voor hoogbouwhuishoudens blijft onder het niveau van Overbetuwe.